[ Pobierz całość w formacie PDF ] .Nie jest konieczna znajomość wszystkich istniejących modeli, lecz przydaje sięznajomość kilku spośród bardziej rozpowszechnionych.Model HSBBez światła lub obserwatora, wszystkie przedmioty wokół są bezbarwne.Kolorpojawia się jedynie w naszych umysłach, po tym jak zmysł wzroku odbierze faleświetlne o długościach odpowiadających kolorom przedmiotów.Opierając się nasposobie postrzegania kolorów przez człowieka, model HSB definiuje kolory zapomocą trzech atrybutów:Praca z kolorami 331Model kolorów HSBbarwy (H),nasycenia (S),jaskrawości (B).Barwa (H) to nazwa nadawana kolorom w mowie potocznej.Barwy tworzą kołokolorów.Cytryna ma barwę żółtą, a truskawka czerwoną.Nasycenie (S) odnosisię do intensywności lub natężenia kolorów przedmiotu.Pożółkły papier niezawiera zbyt wiele żółtego koloru w porównaniu z nasyceniem koloru cytryny.Kolory można podzielić na jasne lub ciemne, jeśli porówna się ich jaskrawość (B).Jaskrawość odnosi się do zmniejszania lub zwiększania udziału bieli w kolorze.Kolor światła żarówki jest bardziej jaskrawy i jaśniejszy od ciemnożółtej cytryny.Model RGBMiliony kolorów, jakie może wyświetlić monitor, mogą być opisane za pomocąudziałów koloru czerwonego, zielonego i niebieskiego.Wymienione trzy składowekoloru tworzą podstawę modelu kolorów RGB (R czerwony, G zielonyi B niebieski).Każdemu z tych trzech kolorów jest przypisana wartośćz zakresu od 0 do 255.Model RGB bazuje na kolorach światła, gdzie wyższymwartościom RGB odpowiadają większe ilości białego światła.Skutkiem tego imwiększe są wartości RGB, tym jaśniejsze kolory one opisują.Gdy wszystkie trzyskładowe osiągną maksymalne wartości, uzyskiwany jest kolor biały.Ponieważw modelu RGB kolory tworzone są przez sumowanie światła, jest on nazywanyaddytywnym modelem kolorów.Addytywny model kolorów wykorzystywany jestw monitorach i skanerach, ponieważ urządzenia te emitują światło.Wrażeniemilionów różnych kolorów uzyskiwane jest dzięki wysyłaniu promieni światłaczerwonego, zielonego i niebieskiego o zmiennym natężeniu.332 CorelDRAW: Rozdział 8Model kolorów RGBJedno z ograniczeń modelu RGB polega na tym, że jest to model zależny odurządzenia.Oznacza to, że nie tylko skanery i monitory różnych producentów,lecz nawet identyczne urządzenia tego samego producenta generują różne kolory.Parametry wszystkich monitorów zmieniają się z czasem, a wraz z nimiwyświetlane kolory, przez co konieczne jest regularne kalibrowanie monitorai innych urządzeń elektronicznych wykorzystywanych przy opracowywaniuprojektów.Model RGB nie może być standardem kolorów, ponieważ wyniki jegostosowania nie są w stu procentach powtarzalne.Model CMYKKolory wyświetlane na ekranie monitora są odwzorowywane na papierze przezużycie barwników, a nie światła.Kolory uzyskiwane w wydrukach na papierzei innych nośnikach powstają dzięki światłu odbitemu.Najczęściej spotykanymsposobem uzyskiwania kolorowych obrazów na papierze jest odpowiedniewymieszanie atramentu niebieskozielonego, purpurowego, żółtego i czarnego.Kolory te są składowymi koloru w modelu CMYK (C niebieskozielony,M purpurowy, Y żółty i K czarny).Każdy kolor w modelu CMYK jestopisywany za pomocą wartości procentowej (od 0 do 100).Barwniki tworząkolory, odbijając fale światła o określonych długościach i jednocześniepochłaniając pozostałe.Ciemniejsze barwniki pochłaniają więcej światła.Ponieważ model CMYK jest oparty na kolorach atramentów, większy udziałprocentowy atramentu odpowiada ciemniejszym kolorom.W teorii, połączenie100 % koloru niebieskozielonego, 100 % purpurowego i 100% żółtego powinno daćw rezultacie kolor czarny.W rzeczywistości powstaje kolor ciemnobrązowy, więcw modelu kolorów i w procesie drukowania dodatkowo stosowany jestkolor czarny, kompensujący niedoskonałe zachowanie się pigmentów.Modelkolorów CMYK jest nazywany modelem subtraktywnym, ponieważ jego kolorypowstają w wyniku absorbowania światła.Modelu CMYK nie możnawykorzystywać jako standardu, ponieważ jest to model zależny od urządzeniai uzyskiwane w nim kolory nie są w stu procentach powtarzalne.Praca z kolorami 333Model kolorów CMYKModel CIE LabWiele badań poświęcono problemowi uzyskania modelu kolorów powtarzalnegoi niezależnego od urządzenia.W roku 1931 komisja La Commision Internationalede L Eclairage (CIE) zdefiniowała model kolorów niezależny od urządzenia,oparty na sposobie postrzegania kolorów przez ludzkie oko.W modelu CIE Labwykorzystano teorię, według której kolor nie może być jednocześnie zielonyi czerwony oraz nie może być jednocześnie żółty i niebieski.W takiej sytuacjipojedyncze wartości opisują składowe zieloną i czerwoną oraz niebieską i żółtądowolnego koloru.Nazwa Lab pochodzi od trzech wartości wykorzystywanychw modelu do definiowania koloru wartości jasności (L) z zakresu od 0 do 100,a także dwóch wartości określających kolor: stosunku zielonego do czerwonego(a) i niebieskiego do żółtego (b).Wartości te mieszczą się w zakresie od +120 do-120.Model Lab (czasami oznaczany jako L*a*b*) stanowi system definiowaniakolorów, w którym wartości kolorów bazują na powszechnie przyjętychstandardach, a nie poszczególnych urządzeniach generujących kolory.Dokładne odtwarzanie kolorówKażde urządzenie wykorzystywane przy opracowywaniu projektu, od skanera podrukarkę, ma określony zakres kolorów, które może odtworzyć.Zakres ten jestznany jako przestrzeń urządzenia.Jeśli różnic między przestrzeniami kolorówurządzeń nie wezmie się pod uwagę, kolory wyświetlane na ekranie komputeramogą nie odpowiadać kolorom wydrukowanym na papierze.Więcej informacji naten temat można znalezć w sekcji Dokładne odtwarzanie kolorów na stronie 354
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmikr.xlx.pl
|