[ Pobierz całość w formacie PDF ] .Ale w swej pozytywnej treści socjalizm ten chce przywrócić bądz dawne środki produkcji ikomunikacji, a wraz z nimi dawne stosunki własności i dawne społeczeństwo, bądz też chceprzemocą wtłoczyć nowoczesne środki produkcji i komunikacji w ramy dawnych stosunkówwłasności, które zostały przez nie rozsadzone, musiały być rozsadzone.W obu wypadkachjest on zarazem reakcyjny i utopijny.Ustrój cechowy w manufakturze i gospodarstwo patriar-chalne na wsi oto jego ostatnie słowo.W dalszym swym rozwoju kierunek ten wyrodził się w tchórzliwy kociokwik.b) Niemiecki, czyli prawdziwy socjalizmLiteratura socjalistyczna, i komunistyczna Francji, która powstała pod naciskiem panującejburżuazji i jest literackim wyrazem walki przeciw temu panowaniu, została wprowadzona doNiemiec w czasie, kiedy burżuazja dopiero co rozpoczęła walkę przeciw feudalnemu absolu-tyzmowi.Niemieccy filozofowie, półfilozofowie i pięknoduchy uchwycili się chciwie tej literaturyzapominając tylko o tym, że z przywędrowaniem tych pism z Francji nie przywędrowałyrównocześnie do Niemiec francuskie warunki życia.W warunkach niemieckich literatura30francuska utraciła wszelkie bezpośrednie znaczenie praktyczne i przybrała oblicze czysto lite-rackie.Musiała wystąpić w postaci czczej spekulacji umysłowej na temat wcielenia w rze-czywistość istoty ludzkiej.W ten sposób zadania pierwszej rewolucji francuskiej miały dlafilozofów niemieckich XVIII stulecia jedynie znaczenie wymagań �praktycznego rozumu� wogóle, a przejawy woli rewolucyjnej burżuazji francuskiej oznaczały w ich oczach prawa czy-stej woli, woli, jaką ona być powinna, prawdziwie ludzkiej woli.Praca literatów niemieckich polegała wyłącznie na tym, by uzgodnić nowe idee francuskieze swym starym sumieniem filozoficznym, lub raczej na tym, by ze swojego stanowiska filo-zoficznego przyswoić sobie idee francuskie.To przyswojenie odbyło się w sposób, w jaki się w ogóle przyswaja obcy język, tj.drogąprzekładu.Wiadomo, że mnisi pisali swe niedorzeczne żywoty świętych katolickich na rękopisach, naktórych zapisane były klasyczne dzieła z czasów starożytnego pogaństwa.Literaci niemieccypostępowali odwrotnie z świecką literaturą francuską.Wpisywali swoje nonsensy filozoficznepod oryginał francuski.Tak na przykład pod francuską krytykę stosunków pieniężnych pod-sunęli wyobcowanie istoty ludzkiej , pod francuską krytykę państwa burżuazyjnego wpisali zniesienie panowania abstrakcyjnej powszechności itp.Podsuniecie tych frazesów filozoficznych pod rozumowanie francuskie ochrzcili filozofiączynu , prawdziwym socjalizmem , niemiecką nauką socjalizmu , filozoficznym uzasad-nieniem socjalizmu itp.W ten sposób francuska literatura socjalistyczno-komunistyczna została kompletnie ska-strowana.A ponieważ w rękach niemieckich przesiliła wyrażać walkę jednej klasy przeciwdrugiej, więc Niemiec nabrał przekonania, że przezwyciężył "francuską jednostronność" żezamiast prawdziwych potrzeb reprezentuje potrzebę prawdy, a zamiast interesów proletariatu interesy istoty ludzkiej, człowieka w ogóle, człowieka, który nie należy do żadnej klasy, nienależy w ogóle do rzeczywistości, lecz jedynie do mgławicy fantazji filozoficznej.Ten socjalizm niemiecki, który tak poważnie i uroczyście traktował swe nieudolne ćwicze-nia szkolne i tak jarmarcznie je otrąbił, utracił jednakże stopniowo swą pedantyczną niewin-ność.Walka niemieckiej, zwłaszcza pruskiej burżuazji przeciw feudałom i królestwu absolutne-mu, słowem, ruch liberalny stał się poważniejszy. Prawdziwy socjalizm znalazł pożądaną sposobność przeciwstawienia ruchowi politycz-nemu żądań socjalistycznych, rzucenia tradycyjnej klątwy na liberalizm, na państwo repre-zentacyjne, na konkurencję burżuazyjną, burżuazyjną wolność prasy, burżuazyjne prawo,burżuazyjną wolność i równość oraz głoszenia masie ludowej, że w tym ruchu burżuazyjnymnie może ona nic zyskać, a raczej wszystko może stracić.Socjalizm niemiecki w samą poręzapomniał, że francuska krytyka, której stał się bezdusznym echem, miała za przesłankę no-woczesne burżuazyjne społeczeństwo z odpowiednimi materialnymi warunkami życia i do-stosowaną do nich konstytucją polityczną te same przesłanki, o których wywalczenie cho-dziło dopiero w Niemczech.Posłużył on niemieckim rządom absolutnym wraz z ich orszakiem klechów, bakałarzy,hreczkosiejów i biurokratów jako pożądany straszak przeciw groznie prącej naprzód burżu-azji.Stanowił osładzające uzupełnienie gorzkich uderzeń bicza i kul, którymi, te same rządyodpowiadały na powstania robotników niemieckich. Prawdziwy socjalizm będąc w ten sposób orężem w ręku rządów przeciw burżuazji nie-mieckiej, reprezentował także bezpośrednio interesy reakcyjne.Interesy niemieckiego miesz-czaństwa grodowego.W Niemczech drobnomieszczaństwo, zachowane jeszcze z XVI stule-cia i od tego czasu tworzące się wciąż na nowo w różnych postaciach, stanowi właściwą pod-stawę społeczną istniejącego stanu rzeczy.31Zachowanie go jest zachowaniem istniejącego w Niemczech stanu rzeczy
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmikr.xlx.pl
|