[ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ] .Jan (7 J 4, 18).Z niej to wÅ‚aÅ›nie spÅ‚ywa na duszÄ™ caÅ‚kowity pokój, czyli owaczwarta wÅ‚aÅ›ciwość, jak to mówiliÅ›my.Dla lepszego zrozumienia trzeba zaznaczyć, że każda z cnót jest sama z siebie spokojna,Å‚agodna i mocna.Tym samym sprawiajÄ… one w duszy, która je posiada, te trzy skutki, tj.pokój, Å‚agodność i mÄ™stwo.Ponieważ zaÅ› to Å‚oże kwitnÄ…ce zasÅ‚ane jest kwiatami cnót iwszystkie te cnoty sÄ… peÅ‚ne pokoju, Å‚agodne i mocne, stÄ…d dusza mówi, że jest ono pokojemwzniesione.Dlatego też dusza w nim bÄ™dÄ…ca jest również spokojna, Å‚agodna i silna i dziÄ™kitym trzem wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ciom nie mogÄ… już z niÄ… walczyć ani Å›wiat, ani szatan, ani dato.Cnoty tezachowujÄ… duszÄ™ w takim spokoju i bezpieczeÅ„stwie, iż sÄ…dzi, że jest caÅ‚a zbudowana zpokoju.Mówi nastÄ™pnie o piÄ…tym przymiocie tego kwitnÄ…cego Å‚oża, że jest onoTysiÄ…cami zÅ‚otych tarcz ozdobione.9.Tarczami tymi sÄ… tutaj cnoty i dary duszy.Bo chociaż sÄ… one kwiatami tego Å‚oża, torównoczeÅ›nie sÄ… dla niej koronÄ… i nagrodÄ… za ten trud, jaki poniosÅ‚a, by je nabyć.SÄ… one nadtorównież jej obronÄ…, jakby mocnymi tarczami przeciw naÅ‚ogom, które wÅ‚aÅ›nie przez nie duszazwyciężyÅ‚a.Z tego wiÄ™c powodu to kwitnÄ…ce Å‚oże oblubienicy, czyli jej cnoty, jej korona iobrona, jest ozdobione przez nie jako nagroda oblubienicy.One to jej strzegÄ… jako tarcze.Mówi, że sÄ… one ze zÅ‚ota, aby zaznaczyć wielkÄ… wartość tych cnót.To samo, choć innymisÅ‚owami, mówiÅ‚a oblubienica w PieÅ›ni nad pieÅ›niami: Oto Å‚oże Salomonowe sześćdziesiÄ™ciumężnych obstÄ…piÅ‚o z najmężniej szych Izraela.Każdego miecz przy boku jego dla strachównocnych" (3, 7-8).Mówi dusza, że jest tych tarcz tysiÄ…c, a to dla oznaczenia mnogoÅ›ci cnót, Å‚ask i darów, jakimiBóg ubogaciÅ‚ jÄ… w tym stanie.Podobnie również dla wyrażenia niezmiernej liczby cnótoblubienicy używa tego samego okreÅ›lenia w PieÅ›ni nad pieÅ›niami: Szyja twoja jak wieżaDawidowa, którÄ… zbudowano z szaÅ„cami; tysiÄ…c tarcz wisi na niej, wszystka broÅ„ mocarzy"(4, 4).WPROWADZENIE DO NASTPNEJ STROFYl.Dusza, która doszÅ‚a do tego stopnia doskonaÅ‚oÅ›ci, nie zadowala siÄ™ wysÅ‚awianiem iwychwalaniem wzniosÅ‚oÅ›ci swego UmiÅ‚owanego Syna Bożego, ani opiewaniem idziÄ™kowaniem za Å‚aski, jakie od Niego otrzymuje i za rozkosze, którymi z Nim siÄ™ raduje,lecz gÅ‚osi także Å‚aski, które daje On innym duszom.Toteż jedno i drugie czyni dusza w tymbÅ‚ogosÅ‚awionym zjednoczeniu miÅ‚oÅ›ci.Z tego wzglÄ™du, wychwalajÄ…c i dziÄ™ki czyniÄ…c zawspomniane Å‚aski, wyÅ›wiadczone innym duszom, gÅ‚osi tÄ™ strofÄ™:25.ZLADAMI TWOICH KROKÓWZladami Twoich krokówPobiegnÄ… dziewice w drogÄ™Za bÅ‚yskiem skrzÄ…cym iskrami,Za smakiem wina wytrawnego,W zapachy balsamu Bożego.OBJAZNIENIE2.Oblubienica wychwala w tej strofie trzy Å‚aski UmiÅ‚owanego.OtrzymujÄ… te Å‚aski duszepobożne, a przez nie umacniajÄ… siÄ™ i udoskonalajÄ… w miÅ‚oÅ›ci Bożej.Wspomina tu o nich,ponieważ sama doÅ›wiadcza ich w tym stanie.PierwszÄ… z tych Å‚ask jest sÅ‚odycz, jakiej Oblubieniec z siebie udziela duszy, a która jest takskuteczna, że przynagla duszÄ™ do szybkiego bieżenia drogÄ… doskonaÅ‚oÅ›ci.Druga Å‚aska - to pewne nawiedzenie miÅ‚osne, przez które dusza zostaje nagle rozpÅ‚omienionamiÅ‚oÅ›ciÄ….Trzecia z tych Å‚ask - to obfitość miÅ‚oÅ›ci, którÄ… w nie wlewa, i którÄ… tak je upaja, iż sprawia, żewzlatujÄ… one duchem przez to upojenie i nawiedzenie miÅ‚oÅ›ci do uwielbiania Boga i sÅ‚odkichafektów miÅ‚oÅ›ci.Mówi wiÄ™c:Zladami Twoich kroków.3.Zlad, to odcisk stóp tego, kto przeszedÅ‚.Tym Å›ladem idÄ…c, można odnalezć tego, kto gozostawiÅ‚.SÅ‚odycz i poznanie, jakiego Bóg udziela duszy szukajÄ…cej Go, jest odciskiem iÅ›ladem, którym idÄ…c odnajdzie Boga.Mówi zatem dusza do SÅ‚owa Przedwiecznego, swegoOblubieÅ„ca: Zladami Twoich kroków, to znaczy: tropem Twej sÅ‚odyczy, którÄ… po sobiezostawiasz, oraz za tym zapachem, jaki z siebie rozlewasz,PobiegnÄ… dziewice w drogÄ™.4.Dziewice, to znaczy dusze pobożne.PobiegÅ‚y z mÅ‚odzieÅ„czÄ… siÅ‚Ä…, jakiej udzieliÅ‚a imsÅ‚odycz Twojego Å›ladu.ZbiegÅ‚y siÄ™ ze wszystkich stron i na różny sposób, to bowiem oznaczasÅ‚owo: zbiegnąć siÄ™.Każda ze swej strony, wedÅ‚ug swego stanu i wedle ducha, jakiego Bógjej udzieliÅ‚.ZbiegÅ‚y siÄ™ wszystkie do drogi żywota wiecznego, czyli drogi doskonaÅ‚oÅ›ciewangelicznej, chociaż różniÄ… siÄ™ ćwiczeniami i praktykami duchowymi.I na tej drodze, poogoÅ‚oceniu swego ducha ze wszystkich rzeczy, spotykajÄ… siÄ™ z UmiÅ‚owanym w zjednoczeniumiÅ‚oÅ›ci.SÅ‚odycz i Å›lad Boga sprawiajÄ…, że dusza jest rÄ…cza i szybko biegnie za Nim.Albowiem bardzomaÅ‚o albo w ogóle nie odczuwa trudu na tej drodze.Owe Å›lady Boże tak jÄ… podniecajÄ… ipociÄ…gajÄ…, że nie tylko idzie, ale biegnie na różny sposób ku drodze
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmikr.xlx.pl
|