[ Pobierz całość w formacie PDF ] .3.Tak też jest przeważnie w tym ciemnym oczyszczeniu, gdyż Bóg tak odzwyczaił duszę odjej upodobań i tak je ześrodkował w Sobie, że już nie mogą smakować w tym, co umiłowały.Uczynił tak Bóg, by je oderwać od wszystkiego, a podnieść do Siebie.Wtedy bowiem duszama więcej siły i zdolności do przyjęcia ścisłego zjednoczenia miłości Bożej, jakie się jej zapośrednictwem tego oczyszczenia poczyna udzielać.W zjednoczeniu tym ma dusza dojść domiłowania wszystkimi swymi siłami, pożądaniami duchowymi i zmysłowymi, jakie w niej są.Tego zaś nie mogłaby osiągnąć, gdyby one zwróciły się do jakiejkolwiek innej rzeczy.Stądteż, aby móc osiągnąć tę moc miłości zjednoczenia z Bogiem, mówił Dawid: Moc moją przyTobie zachowam (Ps 58, 10).Znaczy to, że będę strzegł wszystkich swych uzdolnień,pożądań i sił mych władz, a nie zwrócę ich ku czynieniu lub kosztowaniu jakiejkolwiekrzeczy poza Tobą.4.Z tego wszystkiego można mieć pewne wyobrażenie, jak wielkie i jak gwałtowne może byćto rozpłomienienie miłości w duchu, w którym Pan Bóg skupił i zebrał wszystkie siły, władzei pożądania, tak duchowe jak i zmysłowe.Wszystkie one składają się na wspólny akord tejmiłości.Tym sposobem wypełnia dusza naprawdę pierwsze przykazanie, które nie odrzucającnic z człowieka i nie wykluczając żadnej jego właściwości, zaleca: Będziesz miłował Pana,Boga twego, ze wszystkiego serca twego i ze wszystkiej duszy twojej, i ze wszystkiej siłytwojej (Pwt 6, 5).5.Tak więc, w tym rozpłomienieniu miłości skupiają się wszystkie pożądania i siły duszy, aona sama jest zraniona, dotknięta i roznamiętniona w każdym z nich.Jakież zatem mogą byćporuszenia i porywy jej sił i pożądań, skoro się czują rozpalone i zranione tak silną miłością,nie posiadając równocześnie niczego i niczym się nie zaspokajając, owszem, widząc się wciemności i niepewności? Odczuwają one tu głód jak owe psy, o których mówił Dawid, iżkrążą wokół miasta (Ps 58, 7), a nie nasycając się miłością skomlą i jęczą (tamże, 15-16).Dotknięcie tej miłości i ten boski ogień tak dalece wysuszają ducha i takie w nim budząpożądania, aby zaspokoić pragnienia miłości Bożej, że podejmuje niezliczone wysiłki ilicznymi sposobami wyrywa się do Boga z tęsknotą i upragnieniem.Tłumaczy to dobrzeDawid mówiąc w jednym psalmie: Pragnęła Ciebie dusza moja, jak bardzo tęskniło za Tobąciało moje (Ps 62,2), innymi słowy: Pragnie Cię, dusza moja, dusza ma ginie i umiera zaTobą.6.Dla tych to przyczyn mówi dusza w przytoczonym wierszu:Udręczeniem miłości rozpalona.We wszystkich bowiem sprawach i myślach, jakie rozważa,we wszystkich zajęciach i pracach, jakie podejmuje, ujawnia swą miłość rozlicznymisposobami.Pragnie i cierpi w swych pragnieniach również na różny sposób.O każdym czasiei na każdym miejscu, nie znając spoczynku, odczuwa w rozpłomienionej ranie tę udrękęmiłości, jak to daje poznać prorok Job mówiąc: Jak niewolnik pragnie cienia i jak najemnikczeka końca pracy swojej, tak ja miałem miesiąc rozczarowania i noce pracowite obliczałemsobie.Jeśli zasnę, rzeknę: Kiedy wstanę? I znowu będę czekał wieczora i będę napełnionyboleściami aż do zmroku (7, 2-4).Wszystko jest tu dla duszy ciasne.Nie może się w sobie pomieścić, nie może się pomieścić wniebie ni na ziemi i napełnia się cierpieniem aż do zmroku, jak to mówi Job w znaczeniuduchowym, a można to odnieść do naszego zagadnienia.Jest to cierpienie i męka bezpociechy jakiejś nadziei, światła czy jakiegokolwiek dobra duchowego.Zmartwienie i udrękaduszy w tym rozpłomienieniu miłości są o tyle większe, że pomnażają je dwie przyczyny.Pierwszą przyczyną są mroki duchowe, w jakich czuje się pogrążona, a które ją trapiąwątpliwościami i troskami.Drugą przyczyną jest miłość Boża, która ją rozpłomienia, pobudzai w niepojęty sposób swą raną miłosną napełnia ją lękiem.7.Te dwie przyczyny cierpienia wskazuje w podobnych przeżyciach prorok Izajasz, mówiąc: Dusza moja żądała Cię w nocy (26, 9), tzn.w swej nędzy.I to jest jedna przyczynacierpienia zadawanego przez tę ciemną noc.Lecz mówi prorok dalej: Ale i duchem moim wewnętrznościach moich z rana będę czuwał do Ciebie (tamże).I to jest druga przyczynacierpienia, pochodząca z pragnienia i udręki miłosnej we wnętrzu ducha, a tymi są uczuciaduchowe.Wśród tych wszystkich cierpień ciemnych i miłosnych odczuwa jednak dusza jakby czyjąśobecność i moc w swym wnętrzu.Ta obecność tak ją umacnia, że gdy skończy się ucisk tychstrasznych mroków, bardzo często czuje się dusza osamotniona, pusta i słaba.Przyczyna tegoleży w tym, że moc i siły duszy były spojone i nasycone biernie ciemnym ogniem miłości,który ją trawił.Gdy więc ten ogień przestanie w niej płonąć, ustają ciemności, [żar i siła tejmiłości w duszy].Rozdział 12[Objaśnia, że ta straszna noc jest czyśćcem.Mówi, że wśród tej nocy Boska Mądrość oświecaludzi na ziemi tym samym światłem, jakie oczyszcza i oświeca aniołów w niebie] (10).1.Z tego, cośmy powiedzieli, zrozumiemy, jak ta ciemna noc ognia miłosnego wciemnościach oczyszcza duszę i w ciemnościach ją rozpłomienia.Zobaczymy również, że jakw przyszłym życiu oczyszczają się dusze ciemnym ogniem materialnym, tak w tym życiuoczyszczają się i wybielają ciemnym, miłosnym ogniem duchowym.Zachodzi tu bowiem taróżnica, że w czyśćcu oczyszczają się dusze ogniem, a tutaj oczyszczają się i oświecająmiłością.I o tę miłość prosił Dawid, mówiąc: Cor mundum crea in me Deus; Serce czystestwórz we mnie Boże (Ps 50, 12).Bowiem czystość serca, to nic innego, jak tylko miłość iłaska Boża.Dlatego ludzi czystego serca nazywa nasz Boski Zbawiciel błogosławionymi ,czyli pełnymi miłości.Ubłogoslawienie bowiem nie jest niczym innym, tylko miłością.2.Dusza oczyszcza się, oświecając się tym miłosnym ogniem mądrości.(Nigdy bowiem Bógnie udziela mądrości mistycznej bez miłości, gdyż właśnie miłość tej mądrości udziela).Tłumaczy to dobrze Jeremiasz w słowach: Z wysoka spuścił ogień na kości moje iwyćwiczył mię (Lm 1,13).Dawid zaś mówi, że Mądrość Boża jest jak srebro oczyszczona wogniu (Ps 11, 7), tzn.w oczyszczającym ogniu miłości.Ta ciemna kontemplacja wlewa wduszę, w miarę jej pojemności i potrzeby, równocześnie miłość i mądrość
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmikr.xlx.pl
|