[ Pobierz całość w formacie PDF ] .2.Produkt rzeczywisty, będący połączeniem rdzenia i tych elementów, które decy-dują o materialnym kształcie i właściwościach umożliwiających proces wymiany(sprzedaży).Podstawowe elementy produktu rzeczywistego wyrażają konkretneelementy jego wyposażenia kształt, wagę, kolor, surowce, komponenty,opakowanie, jakość, ale także, w szerszym ujęciu, markę, cenę i warunki udo-stępnienia oferty.3.Produkt poszerzony, stanowiący wzbogacenie produktu rzeczywistego o dodat-kowe elementy i wartości, takie jak gwarancja, dostawa, sprzedaż ratalna, serwis,klimat handlowy, usługi posprzedażowe, wizerunek czy wartości emocjonalne.Poszerzanie produktu o wciąż nowe rozwiązania techniczne oraz dodatkowe war-tości materialne i niematerialne jest wyrazem kształtowania konkurencyjnościoferty produktowej i zyskiwania przewagi konkurencyjnej przez przedsiębiorstwo(instytucję).Taką rywalizację jest bowiem w stanie podjąć na rynku tylko produkto cechach wyraznie szerszych w stosunku do produktu rzeczywistego.4.Produkt potencjalny, będący wyrazem myślenia o jego przyszłości.Ten poziomnawiązuje do strategii rozwoju zarówno całej organizacji, jak i jego przeszłejdomeny działalności.Wyraża poszukiwanie odpowiedzi na pytanie w jakimkierunku winny pójść zmiany dotychczasowego produktu, które uczynią go lep-szym, bardziej konkurencyjnym, wyjątkowym, lepiej wpisującym się w strukturępotrzeb i oczekiwanych wartości rynku docelowego.Istotnym elementem marketingowej koncepcji produktu jest jego rynkowy cykl życia.Kategoria ta wyraża okres obecności produktu na rynku, kształtowania się sprze-daży w czasie i zarazem zróżnicowane fazy pozyskiwania przychylności nabywców.Poszczególne produkty i ich grupy mogą wykazywać zróżnicowane cykle obecnościrynkowej, jednak za podstawowy uznaje się klasyczny cykl życia, w którym wyróżniasię cztery fazy:313Rozdział V.Zarządzanie podmiotami ekonomii społecznej1.Wprowadzenia na rynek nowego produktu, usługi jej cechą jest niewielkadynamika sprzedaży, konieczność przełamywania bariery nieznajomości rynkui silna kampania informacyjna i promocyjna.2.Wzrostu faza cechująca się uzyskiwaniem coraz szerszej akceptacji ze stronyrynku i znaczącą dynamiką sprzedaży.3.Dojrzałości i nasycenia jest to okres stabilizacji i spowolnienia sprzedażyoraz pojawienia się na rynku innych produktów substytucyjnych, o odmiennychcechach, właściwościach i walorach użytkowych.4.Spadku i wycofania produktu z rynku wynika ona zarówno z postępu technikii technologii, jak i intensyfikacji mechanizmu rywalizacji rynkowej.Skutkiemtych uwarunkowań jest wycofanie produktu z rynku i zastąpienie go produktemnowym, lepiej wpisującym się w strukturę potrzeb i pozwalającym sprostać wy-mogom konkurencyjności rynku.Analiza cyklu życia jest istotnym elementem strategii produktu zarówno w firmachprodukcyjnych, jak i instytucjach usługowych.Uwydatnia bowiem ważną kwestię produkty, będące przedmiotem wymiany utrzymują się na rynku tylko przez określonyczas, krótszy lub dłuższy, co wynika z wielu różnych uwarunkowań.Akcentowanietej prawidłowości ma istotne znaczenie dla decyzji rynkowych instytucji i realizacjistrategii rozwoju.W kształtowaniu produktu duże znaczenie posiada marka.Jest ona określonym sym-bolem słownym, znakiem graficznym i ich wzajemną kombinacją, służącą precyzyjnejidentyfikacji produktu (usługi) i odróżnieniu go od produktów konkurencyjnych.Podstawowe funkcje marki to funkcja identyfikacyjna, informacyjna, gwarancyjnai promocyjna.Marka odnosi się jednak nie tylko do konkretnych dóbr, lecz takżedo całej instytucji.Marka jest bowiem wyrazem określonej tożsamości firmy (organi-zacji), jej misji, strategii, wartości i zasad, jakimi kieruje się w swej działalności.Zciśleidentyfikując dany podmiot, jest ona gwarancją rzetelności, uczciwości prowadzeniadziałalności, odpowiedzialności wobec prawa i społeczności oraz etyki biznesu.Mato szczególne znaczenie dla firm funkcjonujących na rynku usług, w tym rynku usługpublicznych, w którym tak mocno są osadzone podmioty ekonomii społecznej.4.2.CenaCena stanowi pieniężny wyraz wartości oferty, będącej przedmiotem wymiany; jestzarazem podstawowym elementem wyposażenia produktu
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmikr.xlx.pl
|