[ Pobierz całość w formacie PDF ] .Nasza odpowiedz była wyraznie negatywna.Jakiś pogląd,nurt etyczny, największe odkrycie przemysłowe są kulturalnym zerem i pustką tak dłu-go, jak długo ograniczają się tylko do jednej głowy.Czy Hitler rozwinąłby całą swojąrasistowską doktrynę, całą swoją wizję sfaszyzowanych Niemiec i świata ujarzmionegoprzez właściwych władców, czyli Niemcy faszystowskie; czy dokonałby masakry %7ły-dów, Polaków, Holendrów czy Anglików i podjął podbój świata gdyby dokonywałosię to wszystko jedynie w jego głowie? Gdyby tak było, świat byłby szczęśliwy, a naukao kulturze i barbarzyństwie straciłaby jeden ze swych najdobitniejszych i potwornychprzykładów, jak inicjatywa jednostki, trafiając na urodzajną glebę, może doprowadzić dopowszechnych nieszczęść i światowego przelewu krwi, głodu i korupcji.Możemystwierdzić w innej intencji że podobnie byłoby z odkryciami Izaaka Newtona,dramatami Szekspira, ideami Mahometa, św.Franciszka czy Chrystusa.Ani historia, anisocjologia, ani antropologia nie zajmują się tym, co zachodzi i pozostaje w głowie jed-nostki, aczkolwiek w wielu z nich może kryć się geniusz, wizja, natchnienie czyzłość.Dlatego twierdzimy tutaj, że nauka o ludzkim postępowaniu zaczyna się ra-zem z powstaniem organizacji.Istnieją jednakże w historycznym rozwoju pewne rodzaje zgodnego działania, którenie są spowodowane inicjatywą jednostki.Każdy człowiek rodząc się zastaje rodzinę,religię, system wiedzy, określone uwarstwienie społeczne i ustrój polityczny, częstoistniejące na wiele lat przed nim, nie zmieniające się lub nawet nie działające podczasjego życia.Uzupełnijmy naszą dotychczasową analizę spojrzeniem na nas samych.Istotnie, jesteśmy posłuszni naszym przeznaczeniom codziennie i w całym naszymżyciu.Widzimy, że jedynie w zorganizowanej grupie i poprzez zorganizowaną dzia-łalność jednostka może zaspokoić swoje zainteresowania i potrzeby oraz osiągnąć suk-ces.Rozważcie swą własną egzystencję lub kogoś ze znajomych, czy przyjaciół.Człowiek idzie spać i budzi się w swym domu, w zajezdzie, obozie lub w jakiejś in-stytucji , czy to jest Sing-Sing, klasztor czy bursa akademicka.Każda z nich reprezen-tuje system zorganizowanych i skoordynowanych działań, w każdej dawana jesti brana usługa, w każdej zapewnione jest bardziej lub mniej komfortowe schronienie,35Bronisław Malinowski CZYM JEST KULTURAkażda z nich ma wydatki i wpływy, każda obejmuje zorganizowane grupy ludzi za-rządzających i każda posiada zespół reguł mniej lub bardziej skodyfikowanych, doktórych mieszkańcy muszą się stosować.Organizacja wszystkich tych instytucji, takich jak dom, pensjonat, dom poprawczy,jest oparta na konstytucyjnym prawie, na grupie wartości i umów.Każda z nich rów-nież zaspokaja zespół potrzeb mieszkańców i społeczeństwa jako całości i w ten sposóbwypełnia swoją funkcję.Jeśli nie jest to klasztor czy Sing-Sing, człowiek po obudzeniusię spełnia niezbędne higieniczne czynności, myje się, spożywa poranny posiłeki wychodzi na zewnątrz.Następnie przystępuje do swoich interesów albo dokonuje za-kupów, albo też rozwija sztukę przekonywania ludzi kolportując swoje idee czy towary.W każdym wypadku działalność tej jednostki jest określona przez związekz handlowymi i przemysłowymi interesami, związek ze szkołą czy instytucją religijną,stowarzyszeniem politycznym czy organizacją artystyczną, w których to organizacjachjest urzędnikiem lub pracownikiem.Jeżeli badamy codzienne zachowanie się jakiegośosobnika, mężczyzny czy kobiety, młodego czy starego, zdrowego czy chorego, za-uważymy, że wszystkie fazy jego egzystencji muszą być związane z tym czy innymsystemem zorganizowanych działań ludzkich, na które można podzielić naszą kulturę;zlepek tych organizacji tworzy naszą kulturę.Dom i przedsiębiorstwo, rezydencjai szpital, klub i szkoła, frakcja polityczna i kościół wszędzie odkryjemy miejsce,grupę, zespół regulaminów, reguły techniczne oraz przywileje i funkcje.Pełniejsza analiza wykaże ponadto, że w każdym wypadku mamy wyraznie określo-ną obiektywną podstawę dla naszej analizy, tak więc badamy środowisko wrazz przynależnymi doń specjalnymi obiektami, jak budynki, urządzenia i kapitał zainwe-stowany w tę instytucję.Przekonamy się również, że aby w pełni zrozumieć klub atle-tyczny czy laboratorium naukowe, kościół czy muzeum, musimy zapoznać sięz regułami prawnymi, technicznymi i administracyjnymi, które koordynują działal-ność członków tych organizacji.Personel pracujący w którejś z wymienionych in-stytucji należy traktować jako zorganizowaną grupę, a to znaczy, że musimy stwier-dzić hierarchię, podział funkcji i stan prawny każdego jej członka oraz jego stosunekdo pozostałych uczestników.Prawa czy normy są zawsze formułowane, aby określićzachowanie idealne.Porównanie tego ideału z aktualnym postępowaniem jest jednymz najważniejszych zadań antropologa i socjologa zajmującego się badaniami terenowy-mi.W naszej analizie będziemy zawsze jasno i wyraznie odróżniać prawa czy normyod działania.Organizacja każdego takiego systemu działań wymaga również uznania pewnychpodstawowych wartości i praw.Jest to zawsze organizacja ludzi dla wypełnienia dane-go celu, zaakceptowana przez nich i uznana przez ogół.Nawet wtedy, gdy wezmiemypod uwagę bandę kryminalistów, widzimy, że ma ona również swą własną zasadękonstytucjonalną, określającą jej cele i zamiary, podczas gdy społeczeństwo jako całość,a w szczególności organa prawa i porządku, traktują ją jako kryminalną organizację, toznaczy jako coś niebezpiecznego, co powinno być wykryte i ukarane.Jasne jest, żenależy rozróżniać zasadę naczelną, czyli uznany cel grupy, i funkcję, czyli ostatecznyefekt jej działalności
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmikr.xlx.pl
|