[ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ] .Ale w swej pozytywnej treÅ›ci socjalizm ten chce przywrócić bÄ…dz dawne Å›rodki produkcji ikomunikacji, a wraz z nimi dawne stosunki wÅ‚asnoÅ›ci i dawne spoÅ‚eczeÅ„stwo, bÄ…dz też chceprzemocÄ… wtÅ‚oczyć nowoczesne Å›rodki produkcji i komunikacji w ramy dawnych stosunkówwÅ‚asnoÅ›ci, które zostaÅ‚y przez nie rozsadzone, musiaÅ‚y być rozsadzone.W obu wypadkachjest on zarazem reakcyjny i utopijny.Ustrój cechowy w manufakturze i gospodarstwo patriar-chalne na wsi oto jego ostatnie sÅ‚owo.W dalszym swym rozwoju kierunek ten wyrodziÅ‚ siÄ™ w tchórzliwy kociokwik.b) Niemiecki, czyli prawdziwy socjalizmLiteratura socjalistyczna, i komunistyczna Francji, która powstaÅ‚a pod naciskiem panujÄ…cejburżuazji i jest literackim wyrazem walki przeciw temu panowaniu, zostaÅ‚a wprowadzona doNiemiec w czasie, kiedy burżuazja dopiero co rozpoczęła walkÄ™ przeciw feudalnemu absolu-tyzmowi.Niemieccy filozofowie, półfilozofowie i piÄ™knoduchy uchwycili siÄ™ chciwie tej literaturyzapominajÄ…c tylko o tym, że z przywÄ™drowaniem tych pism z Francji nie przywÄ™drowaÅ‚yrównoczeÅ›nie do Niemiec francuskie warunki życia.W warunkach niemieckich literatura30francuska utraciÅ‚a wszelkie bezpoÅ›rednie znaczenie praktyczne i przybraÅ‚a oblicze czysto lite-rackie.MusiaÅ‚a wystÄ…pić w postaci czczej spekulacji umysÅ‚owej na temat wcielenia w rze-czywistość istoty ludzkiej.W ten sposób zadania pierwszej rewolucji francuskiej miaÅ‚y dlafilozofów niemieckich XVIII stulecia jedynie znaczenie wymagaÅ„ «praktycznego rozumu» wogóle, a przejawy woli rewolucyjnej burżuazji francuskiej oznaczaÅ‚y w ich oczach prawa czy-stej woli, woli, jakÄ… ona być powinna, prawdziwie ludzkiej woli.Praca literatów niemieckich polegaÅ‚a wyÅ‚Ä…cznie na tym, by uzgodnić nowe idee francuskieze swym starym sumieniem filozoficznym, lub raczej na tym, by ze swojego stanowiska filo-zoficznego przyswoić sobie idee francuskie.To przyswojenie odbyÅ‚o siÄ™ w sposób, w jaki siÄ™ w ogóle przyswaja obcy jÄ™zyk, tj.drogÄ…przekÅ‚adu.Wiadomo, że mnisi pisali swe niedorzeczne żywoty Å›wiÄ™tych katolickich na rÄ™kopisach, naktórych zapisane byÅ‚y klasyczne dzieÅ‚a z czasów starożytnego pogaÅ„stwa.Literaci niemieccypostÄ™powali odwrotnie z Å›wieckÄ… literaturÄ… francuskÄ….Wpisywali swoje nonsensy filozoficznepod oryginaÅ‚ francuski.Tak na przykÅ‚ad pod francuskÄ… krytykÄ™ stosunków pieniężnych pod-sunÄ™li wyobcowanie istoty ludzkiej , pod francuskÄ… krytykÄ™ paÅ„stwa burżuazyjnego wpisali zniesienie panowania abstrakcyjnej powszechnoÅ›ci itp.Podsuniecie tych frazesów filozoficznych pod rozumowanie francuskie ochrzcili filozofiÄ…czynu , prawdziwym socjalizmem , niemieckÄ… naukÄ… socjalizmu , filozoficznym uzasad-nieniem socjalizmu itp.W ten sposób francuska literatura socjalistyczno-komunistyczna zostaÅ‚a kompletnie ska-strowana.A ponieważ w rÄ™kach niemieckich przesiliÅ‚a wyrażać walkÄ™ jednej klasy przeciwdrugiej, wiÄ™c Niemiec nabraÅ‚ przekonania, że przezwyciężyÅ‚ "francuskÄ… jednostronność" żezamiast prawdziwych potrzeb reprezentuje potrzebÄ™ prawdy, a zamiast interesów proletariatu interesy istoty ludzkiej, czÅ‚owieka w ogóle, czÅ‚owieka, który nie należy do żadnej klasy, nienależy w ogóle do rzeczywistoÅ›ci, lecz jedynie do mgÅ‚awicy fantazji filozoficznej.Ten socjalizm niemiecki, który tak poważnie i uroczyÅ›cie traktowaÅ‚ swe nieudolne ćwicze-nia szkolne i tak jarmarcznie je otrÄ…biÅ‚, utraciÅ‚ jednakże stopniowo swÄ… pedantycznÄ… niewin-ność.Walka niemieckiej, zwÅ‚aszcza pruskiej burżuazji przeciw feudaÅ‚om i królestwu absolutne-mu, sÅ‚owem, ruch liberalny staÅ‚ siÄ™ poważniejszy. Prawdziwy socjalizm znalazÅ‚ pożądanÄ… sposobność przeciwstawienia ruchowi politycz-nemu żądaÅ„ socjalistycznych, rzucenia tradycyjnej klÄ…twy na liberalizm, na paÅ„stwo repre-zentacyjne, na konkurencjÄ™ burżuazyjnÄ…, burżuazyjnÄ… wolność prasy, burżuazyjne prawo,burżuazyjnÄ… wolność i równość oraz gÅ‚oszenia masie ludowej, że w tym ruchu burżuazyjnymnie może ona nic zyskać, a raczej wszystko może stracić.Socjalizm niemiecki w samÄ… porÄ™zapomniaÅ‚, że francuska krytyka, której staÅ‚ siÄ™ bezdusznym echem, miaÅ‚a za przesÅ‚ankÄ™ no-woczesne burżuazyjne spoÅ‚eczeÅ„stwo z odpowiednimi materialnymi warunkami życia i do-stosowanÄ… do nich konstytucjÄ… politycznÄ… te same przesÅ‚anki, o których wywalczenie cho-dziÅ‚o dopiero w Niemczech.PosÅ‚użyÅ‚ on niemieckim rzÄ…dom absolutnym wraz z ich orszakiem klechów, bakaÅ‚arzy,hreczkosiejów i biurokratów jako pożądany straszak przeciw groznie prÄ…cej naprzód burżu-azji.StanowiÅ‚ osÅ‚adzajÄ…ce uzupeÅ‚nienie gorzkich uderzeÅ„ bicza i kul, którymi, te same rzÄ…dyodpowiadaÅ‚y na powstania robotników niemieckich. Prawdziwy socjalizm bÄ™dÄ…c w ten sposób orężem w rÄ™ku rzÄ…dów przeciw burżuazji nie-mieckiej, reprezentowaÅ‚ także bezpoÅ›rednio interesy reakcyjne.Interesy niemieckiego miesz-czaÅ„stwa grodowego.W Niemczech drobnomieszczaÅ„stwo, zachowane jeszcze z XVI stule-cia i od tego czasu tworzÄ…ce siÄ™ wciąż na nowo w różnych postaciach, stanowi wÅ‚aÅ›ciwÄ… pod-stawÄ™ spoÅ‚ecznÄ… istniejÄ…cego stanu rzeczy.31Zachowanie go jest zachowaniem istniejÄ…cego w Niemczech stanu rzeczy
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmikr.xlx.pl
|