Wątki

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Iżby zaś owa spragniona dusza znalazła swego Oblubieńca i zjednoczyła się z Nimzjednoczeniem miłości w tym życiu, według możności swojej, i złagodziła swoje pragnienietą kroplą, której z Niego tu na ziemi może kosztować, dobrze będzie (ponieważ o to prosioblubienica), gdy w Jego imieniu odpowiadając, wskażemy jej najpewniejsze miejsce Jegoukrycia, aby Go tam znalazła na pewno z taką doskonałością i z takim smakiem, jak to tylko możliwe w tym życiu, i by dzięki temu nie błąkała się na próżno po śladach swychtowarzyszek (Pnp 1, 6).Najpierw trzeba zaznaczyć, że Słowo, Syn Boży, wraz z Ojcem i Duchem Zwiętym jest przezswą obecność istotnie ukryty w najgłębszej istocie duszy.Dusza zatem, która pragnie Goznalezć, musi wyjść ze wszystkich rzeczy odnośnie do przywiązań i woli.Musi wejść wsiebie przez głębokie skupienie tak, aby wszystkie rzeczy uważała za nieistniejące.Towłaśnie wyraża św.Augustyn, gdy rozmawiając w Solilokwiach z Bogiem, mówił: Nieznalazłem Cię, Panie, na zewnątrz, gdyż szukałem Cię błędnie na zewnątrz, a Tyś byłwewnątrz mnie (2).Przebywa zatem Bóg ukryty w duszy i tam Go powinien szukać zmiłością człowiek kontemplatywny, pytając: Gdzie się ukryłeś?7.O duszo, najpiękniejsza pomiędzy wszystkimi stworzeniami, która tak pragniesz poznaćmiejsce, gdzie przebywa twój Umiłowany, abyś Go mogła znalezć i złączyć się z Nim, wiedzo tym, że ty sama jesteś schronieniem, gdzie On przebywa, ty sama jesteś Jego ustroniem imiejscem tajemnym, gdzie On się ukrywa! Jakież to zadowolenie i wesele dla ciebiewiedzieć, że wszystko twe dobro i cała twa nadzieja jest tak blisko ciebie, że jest w tobie, araczej, by się lepiej wyrazić, ty nie możesz istnieć bez Niego.Wiedzcie, mówi Oblubieniec,że  królestwo Boże w was jest" (Ak 17, 21), a Jego sługa św.Paweł apostoł mówi:  Wyjesteście świątynią Boga" (2 Kor 6, 16).8.Jest to wielka pociecha duszy wiedzieć, że ona nigdy nie Jest bez Boga, choćby była wgrzechu śmiertelnym (3), a tym bardziej, kiedy jest w łasce.I czegóż więcej chcesz jeszcze, oduszo? i czemu szukasz Go poza sobą, gdy w samej sobie masz wszystkie swe skarby, swerozkosze, swoje zadowolenie, swoje nasycenie i swe królestwo, czyli twego Umiłowanego,którego pragniesz i szukasz? Wesel się i raduj w wewnętrznym skupieniu z Nim razem, gdyposiadasz Go tak blisko.Tu Go więc pożądaj, tu Go uwielbiaj, a nie wychodz Go szukać pozasobą, gdyż wówczas rozproszysz się i zmęczysz, i nie znajdziesz Go ani nie będziesz się Nimradować pewniej i szybciej, niż w samej sobie.Wiedz jednak, że chociaż jest w tobie, tojednak pozostaje tam ukryty.Jest to bardzo pożyteczne wiedzieć, gdzie się ukrywaOblubieniec, by Go móc znalezć z pewnością.To właśnie wyrażasz, duszo, i o to prosisz, gdypytasz z miłością: Gdzie się ukryłeś?9.Lecz może zapytasz: Skoro przebywa we mnie Ten, którego miłuje dusza moja, czemu Gonie znajduję i nie odczuwam? Dlatego, że jest ukryty, a ty nie wchodzisz również w ukrycie,by Go znalezć i odczuć.Jeśli bowiem ktoś chce znalezć jaką rzecz ukrytą, musi wejść w takieukrycie, gdzie ta rzecz się znajduje.A wówczas, gdy ją znalazł, pozostaje razem z nią ukryty.Ponieważ zatem twój Umiłowany Oblubieniec jest skarbem na roli twej duszy, za którymądry kupiec  sprzedał wszystko, co miał" (Mt 13, 44), potrzeba, abyś zapomniała owszystkim i oddaliła się od wszystkich stworzeń; wtedy, ukryta w kryjówce twego ducha,znajdziesz Oblubieńca.Gdy  zamkniesz drzwi za sobą (czyli swą wolę odnośnie dowszystkich rzeczy) i w skrytości modlić się będziesz do twego Ojca" (Mt 6, 6) i tam z Nimbędziesz przebywać, wówczas, w tym ukryciu odczujesz Go, będziesz Go miłować, radowaćsię Nim i rozkoszować się Nim będziesz więcej, niż to język może wyrazić, a zmysły odczuć. 10.Skoro więc, o piękna duszo, już wiesz, że w twym łonie ukrywa się twój upragnionyUmiłowany, staraj się przebywać z Nim dobrze ukryta, a obejmiesz Go w twym łonie ipoczujesz Go odczuciem miłości.Pomyśl, że do tego ukrycia On cię wzywa przez Izajasza,mówiąc:  Idz, wejdz do komór twoich, zamknij drzwi twoje za sobą (tj.wszystkie twe władzedla wszystkich stworzeń): skryj się na mały czas" (26, 20), tj.na czas życia doczesnego.Duszo, jeśli przez krótki czas tego życia będziesz strzegła pilnie twego serca, do czegozachęca Mędrzec (Prz 4, 23), to z całą pewnością udzieli Ci Bóg tego, co obiecał przezIzajasza, mówiąc:  Dam ci skarby ukryte i tajemnice kryjówek" (45, 3).Istotą tych skrytychrzeczy jest sam Bóg, gdyż Bóg jest treścią wiary i jej przedmiotem, wiara zaś jest sekretem itajemnicą.Skoro zaś objawi się i ukaże to, co jest tajemne i ukryte w wierze, tj.doskonałośćBoga, wedle określenia św.Pawła (l Kor 13, 10), odsłoni się wówczas przed duszą samaistota ukrytych tajemnic.W życiu ziemskim, chociażby dusza weszła w najgłębsze ukrycie, nie ujrzy tego takdoskonale, jak w przyszłym.Jeśli jednak ukryje się tak, jak Mojżesz w jaskini kamiennej (Wj33, 22), czyli będzie naśladowała doskonale życie Syna Bożego, swego Oblubieńca, Bógzakryje ją prawicą swoją, a wtedy ona zasłuży na to, by ujrzeć plecy (4) Boże (Wj 33, 22-23),czyli dojdzie już w tym życiu do takiej doskonałości, że się zjednoczy i przemieni przezmiłość w swego Oblubieńca, Syna Bożego.Zjednoczy się z Nim tak ściśle i tak jasno poznaJego tajemnice, że co dotyczy poznania Go w tym życiu, nie będzie już musiała pytać: Gdziesię ukryłeś?11.Wiesz zatem, o duszo, jak masz postępować, by znalezć swego Oblubieńca w twojejkryjówce.Jeśli jednak pragniesz dowiedzieć się czegoś więcej, posłuchaj słowa pełnegoznaczenia i prawdy najgłębszej: Szukaj Go przez wiarę i miłość, nie zadowalając się żadnąinną rzeczą i nie pragnąc niczego posiadać czy poznać poza tym, co musisz z konieczności.Te dwie cnoty są przewodnikami ślepego i zaprowadzą cię tam, gdzie sama nigdy byś dojśćnie mogła, czyli do tego ukrycia, gdzie Bóg przebywa [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mikr.xlx.pl
  • Powered by MyScript