[ Pobierz całość w formacie PDF ] .48.POZNAJ KONKURENTÓWCo właściwie wiesz o swoich obecnych i potencjalnych konkurentach? Jakie produkty i usługi oferują twoim potencjalnym klientom? Czym wyróżniają się ich produkty i usługi, że przyciągają stałych klientów? Czy pracują nad nowymi pomysłami, o których powinieneś wiedzieć? Jaki jest ich wizerunek na rynku w porównaniu z twoim?49.OKREŚL CHARAKTERYSTYCZNE CECHY SWOICH PRODUKTÓW I USŁUGOpracowując swoje produkty i usługi, bierz pod uwagę informacje o swoich potencjalnych klientach, a także konkurentach, oraz to, w jaki sposób klienci postrzegają ich towary.Analizowanie tych czynników pomoże ci zdefiniować cechy odróżniające twoją firmę od innych w taki sposób, który zadowoli twoich klientów i zapewni powodzenie w interesach.Zadbaj o to, by nie „przeładować" swoich produktów i usług właściwościami, których klienci ani nie chcą, ani nie potrzebują, czy też nie odniosą z nich żadnej korzyści.Wszystko to podniesie cenę, a nie atrakcyjność produktu.Robienie dobrych interesów zaś polega na gwarantowaniu ludziom takich korzyści, jakich oczekują.Może się okazać, że oferujesz produkt lub usługę, jakich nigdy dotąd klientom nie proponowano.W związku z tym musisz wypracować sobie jakiś pogląd na temat atrakcyjności swojej oferty.Porozmawiaj ze specjalistami, którzy ci doradzą.W większości przypadków przed podjęciem inwestycji na dużą skalę niezbędne okazują się kontrolowane symulacje.50.POZNAJ OTOCZENIE PRZEDSIĘBIORCZOŚCIDokonaj przeglądu warunków prowadzenia działalności gospodarczej w twojej branży i wszelkich istotnych czynników zewnętrznych.Weź pod uwagę rozmaite okoliczności polityczne i dotyczące ustawodawstwa, które mogłyby mieć wpływ na twoje przedsięwzięcie - na przykład wielkość przedsiębiorstwa, wysokość stóp procentowych, kursy wymiany walut, nowe zasady uzyskiwania pozwoleń, nowe standardy produktów i usług.Czy występują jakiekolwiek czynniki natury ekonomicznej, społecznej albo technicznej, które należy wziąć pod uwagę? Warto zadać sobie trud i przeanalizować te cztery czynniki na poziomie szczegółowości odpowiednim dla twojego przedsięwzięcia.W kolejnych akapitach podano przykłady pytań, które pomogą ci taką analizę przeprowadzić.Rozważ każde z nich i zastanów się, czy omawiane zagadnienia dotyczą twojej działalności, a jeśli tak, to jaki wpływ będą wywierać na twoją firmę i w jaki sposób zamierzasz na to zareagować (zobacz Zestawienie 7.).51.CZYNNIKI POLITYCZNEJakie jest obecne nastawienie rządu wobec działalności gospodarczej? Jak zapatrują się na nią w Unii Europejskiej? Jakie przewidujesz zmiany, które mogą wpłynąć na twoje interesy? Na przykład, czy można się spodziewać nowych inicjatyw ustawodawczych w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa, dyskryminacji rasowej, zapewnienia równych możliwości, praw konsumentów lub ochrony środowiska, a także podatków?52.CZYNNIKI EKONOMICZNEJakich zmian cen można oczekiwać - szczególnie w związku z twoimi potrzebami zaopatrzeniowymi? Co może się zdarzyć z kursami walutowymi, stopą procentową, poziomem inflacji? Kto obecnie dysponuje siłą nabywczą, jeśli chodzi o wydatki na artykuły inne niż pierwszej potrzeby? Czy są to młodzi ludzie czy też ludzie starsi, dobrze sytuowani? Czy wymagania stawiane tego rodzaju towarom i usługom, jakie oferujesz, rosną czy maleją?53.CZYNNIKI SPOŁECZNECzynniki społeczne musisz uwzględniać w związku z ich wpływem na twoich klientów, mogą one jednak mieć znaczenie również wtedy, gdy chcesz zatrudnić pracowników.Jakie są obecnie oczekiwania w takich kwestiach jak udział w podejmowaniu decyzji, warunki w miejscu pracy, spędzanie czasu wolnego? Jakie odzwierciedlenie znajdują zmieniające się wzorce konsumpcji w wydatkach gospodarstw domowych? Jaki wpływ na twoje interesy wywiera struktura gospodarstw domowych (np.jeśli jedno z rodziców pracuje lub też jeśli oboje rodzice pracują)? Jakie są oczekiwania ludzi w zakresie ochrony środowiska, nasilenia hałasu i innych niedogodności? Czynniki tego rodzaju mogą mieć wpływ na koszty pracy, oczekiwania pracowników i dostawców, a także na potrzeby twoich klientów.54.CZYNNIKI TECHNICZNEW jaki sposób postęp techniczny zmieni charakter twojego przedsięwzięcia? Jaki jest wpływ zmodernizowanych systemów łączności i zmieniających się praktyk w bankowości? Wykorzystywanie nowych technologii w dziedzinie łączności i transferu pieniędzy w połączeniu z jakimikolwiek zmianami technologii w twojej branży musisz uwzględnić w procesie planowania.Czy w dziedzinie technologii dokonuje się jakiś wyraźny postęp, który mógłby zmienić charakter twoich produktów bądź usług?Zestawienie 7.ROZPOZNANIE OTOCZENIACZYNNIKIMOŻLIWY WPŁYWODPOWIEDŹPolityczneEkonomiczneSpołeczneTechniczneCZĘŚĆ IVPODSTAWOWE OSZACOWANIE- Zastanów się nad sposobem pozycjonowania swoich towarów i usług.- Określ, jakich cen będziesz żądał, oceń koszty i przewidywany zysk.- Przemyśl lokalizację swojej firmy.- W jaki sposób będziesz się reklamował, sprzedawał i otrzymywał płatności za swoje towary i usługi?- Oceń, co możesz sprzedać, i ustal cele sprzedaży.55
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmikr.xlx.pl
|