[ Pobierz całość w formacie PDF ] .Z tych słów widać jasno, że za szczególnym Bożym działaniem wyszedł z granicżycia naturalnego.Czytamy również, że gdy Bóg miał się ukazać w swojej istocieMojżeszowi, postawił go w rozpadlinie skały i osłonił (s.282) prawicą swoją, aby nie umarł wchwili przejścia chwały Jego.Przejście to było błyskawicznym ukazaniem się Boga i tylkoprawica Boża utrzymała Mojżesza przy życiu (Wj 33, 22).Te, tak substancjalne widzenia, jak św.Pawła, Mojżesza i naszego Ojca Eliasza, któryzasłonił twarz swą przed słodkim tchnieniem Boga, chociaż bywają przelotne, zdarzają sięniezmiernie rzadko, prawie nigdy i bardzo niewielu ludziom.Udziela ich Bóg przeważnie tymtylko, którzy są bardzo mocni duchem Kościoła i prawa Bożego, jakim byli wyżejwymienieni.4.Te widzenia substancji duchowych nie mogą być oglądane przez umysł w porządkunaturalnym, w tym życiu, jasno i bez zasłony.Dają się jednak one odczuć w samej substancjiduszy, wśród najsłodszych dotknięć i uścisków, czyli tzw.uczuć duchowych.Za łaską Bożąbędziemy o nich później mówili, gdyż do nich, jako do oznaki zjednoczenia duszy z Bogiem,zdąża nasze pióro.Miejsce ku temu będzie wtedy, gdy będziemy mówili o poznaniumistycznym, niewyraźnym i ciemnym, przez które Bóg łączy się z duszą wzniosłym i boskimsposobem.Bowiem to ciemne i miłosne poznanie, którym jest wiara, jest w tym życiu takimsamym środkiem do boskiego zjednoczenia, jakim do jasnego oglądania Boga jest w życiuwiecznym światłość chwały.5.Zajmiemy się teraz widzeniami substancji cielesnych.Albowiem jak oczy widząprzedmioty za pośrednictwem światła naturalnego, tak i dusza za pośrednictwem światłanadprzyrodzonego widzi rozumem wewnętrznie te same przedmioty naturalne lub inne, któreBóg jej chce ukazać.Różnica zachodzi tylko w samym sposobie ich ukazania.Przedmiotybowiem duchowe lub rozumowe ukazują się o wiele jaśniej i subtelniej aniżeli cielesne.Bógbowiem chcąc udzielić duszy tej łaski, daje jej światło nadnaturalne, w którym jasno i łatwoogląda te przedmioty, jakie Bóg jej chce pokazać.I czy one będą z nieba czy z ziemi, nienapotykają na żadną przeszkodę, bez względu na bliskość czy oddalenie.Jest to tak, jakgdyby się otwarła najjaśniejsza brama i w niej, jakby w blasku błyskawicy, ukazuje sięwidzenie.Blask ten, wśród ciemnej nocy rozświetla nagle wszystko wokoło jasno iwyraziście i równie nagle wszystko zostawia w ciemnościach.Formy jednak i kształty tegowidzenia zostają w fantazji.W duszy wszelako dokonuje się to o wiele doskonalej.Takbowiem pozostają w pamięci, że ilekroć dusza przypomni je sobie, widzi je tak, jak niegdyświdziała.Jest tu podobnie jak ze zwierciadłem, w którym zawsze można oglądać przedmioty,gdy się je przed nie postawi.Kształty tych widzeń nigdy już całkowicie nie ustępują z duszy,chociaż czasem cośkolwiek się zacierają.6.Widzenia te sprawiają w duszy następujące skutki: pokój, oświecenie, radość podobną dochwały, słodycz, czystość, miłość, pokorę oraz skłonność i podniesienie duszy do Boga,czasem w mniejszym, to znów w większym stopniu.Przeważają te uczucia jedne naddrugimi, zależnie od woli Bożej i od usposobienia ducha.7.Również i szatan może sprawić te widzenia w duszy za pomocą jakiegoś światłanaturalnego.W świetle tym, na skutek sugestii duchowej, rozjaśnia duchowi rzeczy obecne inieobecne.Niektórzy doktorzy sugestią duchową szatana tłumaczą scenę, podaną u św.Mateusza, w której szatan ukazał Chrystusowi wszystkie królestwa świata i chwałę ich:Ostendit ei omnia regna mundi; “Ukazał Mu wszystkie królestwa świata” (Mt 4, 8).Oczymaciała niepodobna bowiem ogarnąć tyle, by móc widzieć wszystkie królestwa świata i ichchwałę
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmikr.xlx.pl
|