[ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ] .Również autor tej ksiÄ™gi wydaje siÄ™ tak to rozumieć.Twierdzi bowiem, że jest tak,ponieważ bytowanie znajdujesiÄ™ ponad zmysÅ‚em oraz ponad duszÄ… i ponad inteligencjÄ….W jaki zaÅ› sposób znajduje siÄ™ ono ponad tymirzeczami, ukazuje, dodajÄ…c: A poza przyczynÄ… pierwszÄ… niema niczego powszechniejszego, to jest bardziej wspólnego,i w konsekwencji nie ma też czegoÅ› wczeÅ›niejszego spowodowanego przez niego samego; przyczyna pierwsza bowiem jest powszechniejsza, gdyż rozciÄ…ga siÄ™ również narzeczy nieistniejÄ…ce wedÅ‚ug wymienionych sposobów.Napodstawie zaÅ› tego wnioskuje, że ze wzglÄ™du na to, co zostaÅ‚o powiedziane, samo bytowanie zostaÅ‚o stworzone jakowyższe od wszystkich rzeczy stworzonych, ponieważ miÄ™dzyposzczególnymi skutkami Boga jest ono powszechniejsze,jak też jest bardziej jednoÅ›ciÄ…, to znaczy jest bardziej proste.Jest tak, gdyż te rzeczy, które sÄ… mniej powszechne,wydajÄ… siÄ™ odnosić do tych, które sÄ… bardziej powszechne na sposób pewnego dodania*.Wydaje siÄ™ jednak, że35 Por.Pseudo-Dionizy Areopagita, O imionach Bożych, rozdz.V, § 5,(PG 3, 820 A); Dionysiaca I, 337; Tomasz z Akwinu, Komentarz do O imionach Bożych , rozdz.V, lekcja 1, p.632-636.* To nieco enigmatyczne wyrażenie zawiera ważnÄ… dla platonizmui neoplatonizmu myÅ›l, że byty bardziej powszechne majÄ… w sobie niejakowiÄ™cej bytu.Teza o stopniowaniu bytu, bytowania czy też istnienia jest jednym z fundamentalnych zaÅ‚ożeÅ„ myÅ›lenia platoÅ„skiego i neoplatoÅ„skiego.W ramach tego myÅ›lenia można istnieć bardziej lub mniej, ponieważ zasadÄ…istnienia i caÅ‚ej rzeczywistoÅ›ci jest jedność, a nie istnienie rzeczy, jak to mamiejsce w filozofii Akwinaty.Komentarz do KsiÄ™gi o przyczynach 38zamiarem autora nie jest powiedzieć o jakimÅ› bytowaniuoddzielonym, tak jak mówili platonicy, ani też o bytowaniu, w którym powszechnie uczestniczÄ… wszystkie rzeczyistniejÄ…ce, tak jak mówi Dionizy, lecz raczej o bytowaniu,w którym uczestniczy siÄ™ na pierwszym stopniu bytu stworzonego, a które jest bytowaniem wyższym.I chociaż bytowanie wyższe znajduje siÄ™ zarówno w inteligencji, jaki duszy, to jednak w samej inteligencji wczeÅ›niej jest rozważane wÅ‚aÅ›nie samo bytowanie niż zasada inteligencji,i podobnie w przypadku duszy.Z tego też powodu dodajeuprzednio, że takie bytowanie znajduje siÄ™ ponad duszÄ…i ponad inteligencjÄ….W odniesieniu do tego bytowania,w którym uczestniczÄ… inteligencje, wskazuje na zasadÄ™dlaczego jest ono w najwyższym stopniu czymÅ› jednym.Twierdzi bowiem, że dzieje siÄ™ to z powodu jego bliskoÅ›ciwzglÄ™dem przyczyny pierwszej, która jest czystym i trwaleistniejÄ…cym bytowaniem, bÄ™dÄ…c prawdziwie czymÅ› jednym,w którym nic już nie uczestniczy, w którym nie może znajdować siÄ™ j akaÅ› wielość rzeczy różniÄ…cych siÄ™ pod wzglÄ™demistoty.To zaÅ›, co jest bliższe pierwszej przyczynie, którasama przez siÄ™ jest czymÅ› jednym, jest bardziej jednoÅ›ciÄ…,jakby czymÅ› bardziej uczestniczÄ…cym w jednoÅ›ci.Dlatego inteligencja, która jest najbliższa przyczynie pierwszej posiada też bytowanie, które jest najbardziej jedno.Z kolei gdy mówi: A ono samo z pewnoÅ›ciÄ… nie zostaÅ‚ostworzone jako liczne itd., ukazuje zasadÄ™ zróżnicowania,która może dotyczyć inteligencji pod wzglÄ™dem istoty.W tym miejscu należy rozważyć, że jeÅ›li jakaÅ› forma lubnatura jest zupeÅ‚nie oddzielona, to nie może jej dotyczyćwielość, podobnie jeżeli jakaÅ› biel byÅ‚aby oddzielona, tomogÅ‚aby bytować tylko jako jedna.Obecnie zaÅ› stwierdza siÄ™ wiele rozmaitych bieli, które uczestniczÄ… w bieli[samej].JeÅ›li zatem pierwsze bytowanie stworzone byÅ‚o4.PierwszÄ… wÅ›ród rzeczy stworzonych.39by bytowaniem oderwanym , jak przyjmowali platonicy,to takie bytowanie nie może siÄ™ zwielokrotnić, lecz możeistnieć tylko jedno.Ale ponieważ pierwsze bytowaniestworzone jest bytowaniem, w którym uczestniczy natura inteligencji, to jest ono zdolne do zwielokrotnienia zewzglÄ™du na wielość uczestniczÄ…cych w nim rzeczy.O towÅ‚aÅ›nie chodzi, gdy stwierdza: A ono samo z pewnoÅ›ciÄ…,mianowicie pierwsze stworzone bytowanie, nie zostaÅ‚ostworzone jako liczne, to znaczy rozdzielone miÄ™dzy liczneinteligencje, chyba że itd., i chociaż ono samo jest proste,a wÅ›ród rzeczy stworzonych nie ma czegoÅ› prostszego od niego, to jednak jest zÅ‚ożone z tego, co skoÅ„czone, oraz tego,co nieskoÅ„czone.Bez wÄ…tpienia też zÅ‚ożenie to przyjmujeProklos w LXXXIX twierdzeniu, mówiÄ…c: Wszelki prawdziwie istniejÄ…cy byt skÅ‚ada siÄ™ z kresu i tego, co nieskoÅ„czone
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmikr.xlx.pl
|