WÄ…tki

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Również autor tej ksiÄ™gi wydaje siÄ™ tak to rozumieć.Twierdzi bowiem, że jest tak,ponieważ bytowanie znajdujesiÄ™  ponad zmysÅ‚em oraz  ponad duszÄ… i  ponad inte­ligencjÄ….W jaki zaÅ› sposób znajduje siÄ™ ono ponad tymirzeczami, ukazuje, dodajÄ…c: A poza przyczynÄ… pierwszÄ… niema niczego powszechniejszego, to jest bardziej wspólnego,i w konsekwencji nie ma też czegoÅ› wczeÅ›niejszego spo­wodowanego przez niego samego; przyczyna pierwsza bo­wiem jest powszechniejsza, gdyż rozciÄ…ga siÄ™ również narzeczy nieistniejÄ…ce wedÅ‚ug wymienionych sposobów.Napodstawie zaÅ› tego wnioskuje, że ze wzglÄ™du na to, co zo­staÅ‚o powiedziane, samo bytowanie zostaÅ‚o stworzone jakowyższe od wszystkich rzeczy stworzonych, ponieważ miÄ™dzyposzczególnymi skutkami Boga jest ono powszechniejsze,jak też jest bardziej jednoÅ›ciÄ…, to znaczy jest bardziej pro­ste.Jest tak, gdyż te rzeczy, które sÄ… mniej powszechne,wydajÄ… siÄ™ odnosić do tych, które sÄ… bardziej powszech­ne na sposób pewnego dodania*.Wydaje siÄ™ jednak, że35 Por.Pseudo-Dionizy Areopagita, O imionach Bożych, rozdz.V, § 5,(PG 3, 820 A); Dionysiaca I, 337; Tomasz z Akwinu, Komentarz do  O imio­nach Bożych , rozdz.V, lekcja 1, p.632-636.* To nieco enigmatyczne wyrażenie zawiera ważnÄ… dla platonizmui neoplatonizmu myÅ›l, że byty bardziej powszechne majÄ… w sobie niejakowiÄ™cej bytu.Teza o stopniowaniu bytu, bytowania czy też istnienia jest jed­nym z fundamentalnych zaÅ‚ożeÅ„ myÅ›lenia platoÅ„skiego i neoplatoÅ„skiego.W ramach tego myÅ›lenia można istnieć bardziej lub mniej, ponieważ zasadÄ…istnienia i caÅ‚ej rzeczywistoÅ›ci jest jedność, a nie istnienie rzeczy, jak to mamiejsce w filozofii Akwinaty. Komentarz do  KsiÄ™gi o przyczynach 38zamiarem autora nie jest powiedzieć o jakimÅ› bytowaniuoddzielonym, tak jak mówili platonicy, ani też o bytowa­niu, w którym powszechnie uczestniczÄ… wszystkie rzeczyistniejÄ…ce, tak jak mówi Dionizy, lecz raczej o bytowaniu,w którym uczestniczy siÄ™ na pierwszym stopniu bytu stwo­rzonego, a które jest bytowaniem wyższym.I chociaż by­towanie wyższe znajduje siÄ™ zarówno w inteligencji, jaki duszy, to jednak w samej inteligencji wczeÅ›niej jest roz­ważane wÅ‚aÅ›nie samo bytowanie niż zasada inteligencji,i podobnie w przypadku duszy.Z tego też powodu dodajeuprzednio, że takie bytowanie znajduje siÄ™  ponad duszÄ…i  ponad inteligencjÄ….W odniesieniu do tego bytowania,w którym uczestniczÄ… inteligencje, wskazuje na zasadÄ™dlaczego jest ono w najwyższym stopniu czymÅ› jednym.Twierdzi bowiem, że dzieje siÄ™ to z powodu jego bliskoÅ›ciwzglÄ™dem przyczyny pierwszej, która jest czystym i trwaleistniejÄ…cym bytowaniem, bÄ™dÄ…c prawdziwie czymÅ› jednym,w którym nic już nie uczestniczy, w którym nie może znaj­dować siÄ™ j akaÅ› wielość rzeczy różniÄ…cych siÄ™ pod wzglÄ™demistoty.To zaÅ›, co jest bliższe pierwszej przyczynie, którasama przez siÄ™ jest czymÅ› jednym, jest bardziej jednoÅ›ciÄ…,jakby czymÅ› bardziej uczestniczÄ…cym w jednoÅ›ci.Dlate­go inteligencja, która jest najbliższa przyczynie pierw­szej posiada też bytowanie, które jest najbardziej jedno.Z kolei gdy mówi: A ono samo z pewnoÅ›ciÄ… nie zostaÅ‚ostworzone jako liczne itd., ukazuje zasadÄ™ zróżnicowania,która może dotyczyć inteligencji pod wzglÄ™dem istoty.W tym miejscu należy rozważyć, że jeÅ›li jakaÅ› forma lubnatura jest zupeÅ‚nie oddzielona, to nie może jej dotyczyćwielość, podobnie jeżeli jakaÅ› biel byÅ‚aby oddzielona, tomogÅ‚aby bytować tylko jako jedna.Obecnie zaÅ› stwier­dza siÄ™ wiele rozmaitych bieli, które uczestniczÄ… w bieli[samej].JeÅ›li zatem pierwsze bytowanie stworzone byÅ‚o­ 4.PierwszÄ… wÅ›ród rzeczy stworzonych.39by bytowaniem  oderwanym , jak przyjmowali platonicy,to takie bytowanie nie może siÄ™ zwielokrotnić, lecz możeistnieć tylko jedno.Ale ponieważ pierwsze bytowaniestworzone jest bytowaniem, w którym uczestniczy natu­ra inteligencji, to jest ono zdolne do zwielokrotnienia zewzglÄ™du na wielość uczestniczÄ…cych w nim rzeczy.O towÅ‚aÅ›nie chodzi, gdy stwierdza: A ono samo z pewnoÅ›ciÄ…,mianowicie pierwsze stworzone bytowanie, nie zostaÅ‚ostworzone jako liczne, to znaczy rozdzielone miÄ™dzy liczneinteligencje, chyba że itd., i chociaż ono samo jest proste,a wÅ›ród rzeczy stworzonych nie ma czegoÅ› prostszego od nie­go, to jednak jest zÅ‚ożone z tego, co skoÅ„czone, oraz tego,co nieskoÅ„czone.Bez wÄ…tpienia też zÅ‚ożenie to przyjmujeProklos w LXXXIX twierdzeniu, mówiÄ…c: Wszelki prawdzi­wie istniejÄ…cy byt skÅ‚ada siÄ™ z kresu i tego, co nieskoÅ„czone [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mikr.xlx.pl
  • Powered by MyScript