Wątki

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Skoro poradziłeś sobie z tym zadaniem, narysuj teraz, jak poprzednio, wybrane zakładkialfabetyczne w postaci najprostszych ideogramów:A BC DE FG H72 I JK LA MN OP R73 S TU WY Z74 %7łTeraz przećwicz znajomość zakładek alfabetycznych w znany ci już sposób, tj.przeglądaj je wmyślach w kolejności  alfabetycznej , pózniej odwrotnej, wreszcie na wyrywki.wicz sam lub przypomocy przyjaciół i rodziny.Tak więc poznałeś już dwa absolutne podstawowe systemy pamięciowe AMS i ZMZ orazwarianty tej ostatniej.W dalszych rozdziałach, po krótkim podsumowaniu, poznasz bardziejzaawansowane i rozbudowane techniki, dzięki którym zaczniesz zapamiętywać daty, dowcipy, obcesłowa, nazwiska i twarze, książki, sny, wiedzę do egzaminów i tysiące innych informacji.75 Rozdział 10.Jak zwiększyć o sto procent wiedzę, którą zdobyłeś do tej poryJak na razie, poznałeś zasady pięciu oddzielnych systemów pamięciowych: AMS, zakładkiobrazkowe, rymowanki liczbowe, zakładki mieszkaniowe i alfabetyczne.Każdy z nich daje sięzastosować osobno lub w powiązaniu z innymi.Możesz również wybrać jeden lub dwa systemy do celów specjalnych , np.do zapamiętywania informacji szczególnie ważnych lub potrzebnych, o którychchcesz pamiętać przez rok lub dłużej.Zanim przejdziemy do bardziej rozbudowanych technik pamięciowych, chcę najpierwprzedstawić ci niezwykle prosty i skuteczny sposób na podwojenie możliwości każdej z poznanych do tejpory metod.Otóż kiedy np.wykorzystałeś już wszystkie zakładki obrazkowe, a informacji dozapamiętania masz więcej, wróć do początkowych zakładek i w następnych skojarzeniach oglądaj jetkwiące - powiedzmy - w dużym bloku lodu.To zdecydowanie zmieni charakter skojarzeń i rzeczywiściew dwójnasób powiększy skuteczność metody, gdyż będziesz miał i oryginalną listę zakładek i jeszczejedną, tyle że w nowym kontekście.Wezmy przykład.Jeśli w systemie zakładek obrazkowych za cyfrę jeden przyjąłeś ołówek, terazwyobraz go sobie w ogromnej bryle lodu, albo jak ołówki wystają z każdego rogu wielkiej kostki lodu.Wsystemie rymowanek liczbowych mogłeś przyjąć np.cztery - rowery, zobacz więc teraz rowery jeżdżącepo wielkiej bryle lodu.Podobnie dla zakładek alfabetycznych, asa np.przyklejasz do jednej ze ścianlodowego sześcianu.Gdybyś miał teraz z tym asem połączyć np.zapamiętywaną papugę, zobacz jak ptakdziobem i pazurami zdrapuje tego asa z lodu, drze się przy tym jak opętany itp.Tak więc w tej chwili, dzięki AMS i zakładkom mieszkaniowym, potrafisz już zapamiętywaćkolejność dowolnych przypadkowo dobranych informacji, dwie listy po 10 pozycji każda i 25 różnychelementów powiązanych z zakładkami alfabetycznymi.I w każdej chwili możesz podwoić tę ilość,wykorzystując technikę  bloku lodu.76 Rozdział 11.Jak długo pamiętasz?Oprócz znanych ci już zasad tworzenia  żywego obrazu ujętych w regule OBRAZ PLUSAKCJA są jeszcze dwa inne obszary działań, zrozumienie których pozwala podwoić skutecznośćzapamiętywania.Te obszary to: (1) odtwarzanie informacji w trakcie nauki i (2) odtwarzanie informacjipo zakończeniu nauki.ODTWARZANIE W CZASIE UCZENIAFunkcjonowanie pamięci w czasie typowego okresu nauki możesz najlepiej sprawdzić sam, woparciu o poniższe ćwiczenie.Przeczytaj podaną niżej długą listę słów, tylko raz, słowo po słowie, bezstosowania żadnych technik pamięciowych.Po prostu czytając staraj się zapamiętać możliwie najwięcejsłów w zadanej kolejności.Zacznij czytać te trzy kolumny już teraz, po czym na str.& sprawdz jak jezapamiętałeś.byłem kiedydaleko gdzie zakreslewy poniżej gdziedwa Leonardo da Vinci cojego który coi kiedy jeszczekiedy muszę gdziez boku co chodzićgdzie gdzie pokójdo mogłem palectamten kiedy małyzmiana77 ZAPAMITYWANIE W TRAKCIE UCZENIA SIJeśli przeczytałeś słowa z poprzedniej strony, zapisz je teraz, tyle, ile zapamiętałeś.Wynik tego testu może być bardzo pouczający, pokazuje bowiem, jak pracuje twoja pamięć.Zdecydowana większość ludzi zapamiętuje to, czego uczyła się na początku i pod koniec jednostkilekcyjnej, również lepiej to, co daje się ze sobą połączyć, skojarzyć i zawsze to, co jest niezwykłe,niecodzienne, co jakoś odbiega od normy.Tak więc w powyższym teście zapamiętuje się zwykle pierwsze 3 - 5 słów i ostatnie 2 - 3, dalejsłowa: co, gdzie, kiedy (ponieważ powtarzają się i można je łatwo ze sobą połączyć, np.pytaniem co sięwydarzyło, gdzie i kiedy) oraz Leonardo da Vinci, który w ogóle nie pasuje do całości.Być możezapamiętałeś również słowa lub grupę słów, które wyróżniłeś z tej listy z racji specyficznych dla ciebieskojarzeń i znaczeń.78 Ważne jest również to, czego nie zapamiętałeś; a więc  środek jednostki lekcyjnej (ani koniecani początek), to co nie dało się połączyć, skojarzyć z innymi słowami i to, co w żaden sposób  niewybija się z tła , nie zaskakuje innością.Gdyby przyjąć teraz w dalszych rozważaniach czynnik czasu,zastanów się chwilę nad odpowiedzią na następujące pytanie: uczysz się trudnego tekstu przez 40 min.,rozumiesz go raczej kiepsko, ale stwierdzasz, że idzie ci nieco lepiej w ostatnich 10 minutach czytania.Wtej sytuacji, czy:a) przerywasz naukę, stwierdzając, że skoro zacząłeś właśnie rozumieć, to możesz chwilę odpocząć?b) uczysz się dalej, przyjmując, że skoro zacząłeś rozumieć, to nie ma co teraz przerywać nauki, aprzerwę zrobisz sobie pózniej?Większość ludzi wybiera drugie rozwiązanie, wychodząc z założenia, że jeśli nauka zaczyna imiść lepiej, to tak będzie dalej.Ale, jak potwierdzają wyniki ostatniego testu i osobiste doświadczenia -zrozumieć wcale nie znaczy zapamiętać, te dwie sprawy różnią się ilościowo i to bardzo.Czynnik, któryokreśla tę różnicę to organizacja czasu nauki.To co rozumiesz, niekoniecznie musisz zapamiętać, co więcej, w miarę upływu czasu będzieszprzypominał sobie coraz mniej z tego, co zrozumiałeś, jeśli nie rozwiążesz problemu załamania siękrzywej trwałości pamięci w połowie jednostki lekcyjnej (patrz wykres na str.& ).Krzywa ta ma zawszetaki sam kształt, bez względu na przedmiot uczenia się; dotyczy to również technik pamięciowych.Szukamy rozwiązania, w którym nastąpi pełna synergia między zapamiętywaniem a rozumieniem,kiedy te dwa czynniki zaczną się nawzajem wspierać.Jest to możliwe tylko wtedy, kiedy takzorganizujesz czas nauki, aby rozumienie tekstu pozostawało stale na wysokim poziomie, co spłyci, lubwręcz powstrzyma spadek na krzywej trwałości pamięci w połowie jednostki lekcyjnej.Nie jest totrudne.Wystarczy nauczyć się dzielić  lekcje na najbardziej efektywne jednostki.Jak wynika zdoświadczenia, jednostki te powinny liczyć 10 - 50 min., np.30 - jak na wykresie na strone następnej.Taka organizacja czasu nauki daje od razu widoczne korzyści.1.Każde nieuniknione załamanie krzywej trwałości pamięci będzie płytsze, niż gdybyś uczył się bezprzerwy,79 2.Zamiast dwóch wartości maksymalnych (najbardziej efektywne zapamiętywanie na początku i końcunauki) zanotujesz aż 8 takich punktów na krzywej trwałości pamięci,3 [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mikr.xlx.pl
  • Powered by MyScript