WÄ…tki

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.OczywiÅ›cie, zawartość poszczególnych warstw pozostaje taka sama.Wi¹c obecnie po-winniÅ›my mieć na pierwszym planie pierÅ›cionek i diament, a na drugim podÅ‚oże.Skorzy-stajmy z funkcji obrotu Modify/ [Move] Rotate (y) i obróćmy równoczeÅ›nie zawartośćdwóch warstw o 90 stopni wzgl¹dem osi X  rysunek 4.27. 116 LightWave 3D 7.PodstawyRysunek 4.27.Obrót pierÅ›cieniawraz z diamentem,aby ich pozycjÄ™ lepiejdopasować do obiektupodÅ‚ożaWarstwy  ich nazwy i poÅ‚Ä…czenia pomiÄ™dzy nimiPozostaje przyporzÄ…dkować warstwom nazwy adekwatne do ich zawartoÅ›ci  otwie-ramy okno Layers poprzez Modeler/Windows/Layer Browser (Ctrl+F5), podwójnie kli-kamy linie (unnamed) dla pierwszych trzech warstw i w otwierajÄ…ce si¹ okna Layer Settingswpisujemy odpowiednio: , i.Dodatkowo dla warstwy  dia-ment ustawmy na belce opcji Parent pierwszÄ… warstw¹  pierscionek  rysunek 4.28a.Spowoduje to, że warstwa druga jest zależna od pierwszej, a tym samym jeÅ›li zmienia-my w module Layout pozycj¹ pierwszej, również i druga podąża jej Å›ladem.Po przeÅ‚Ä…-czeniu w tryb Hierarchy (należy kliknąć w menu na prawo od ikony oka), który ukazujepoÅ‚Ä…czenia pomi¹dzy warstwami, okno Layers ma zawartość takÄ…, jak na rysunku 4.28b.Rysunek 4.28.Okno zmianywÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci warstwi hierarchicznegoa)poÅ‚Ä…czeniapomiÄ™dzy nimib)Teraz wystarczy już tylko zachować te trzy obiekty w pliku pierscien.lwo, korzystajÄ…cz funkcji File/Save Objects (s) i możemy przenieść naszÄ… prac¹ do Layouta, aby zbudo-wać scen¹ i nadać materiaÅ‚om odpowiednie parametry. RozdziaÅ‚ 4.PierÅ›cieÅ„ 117Wczytanie obiektu do moduÅ‚u LayoutUruchamiamy Layouta i wczytujemy obiekt pierscien.lwo za pomocÄ… polecenia File/Load/Load Object (+).Ponownie zacznijmy budow¹ sceny od uporzÄ…dkowania zawartoÅ›ciwidoku Schematic  przytrzymujÄ…c lewy klawisz myszy i jÄ… przeciÄ…gajÄ…c, rozmieszczamyprostokÄ…ty, odpowiedniki elementów sceny  rysunek 4.29.Rysunek 4.29.Ekran Layoutapo wgraniu obiektówUstawienie pozycji kamery.Można zauważyć, że obraz w widoku Camera jest troch¹ za bardzo oddalony, wi¹c po-winniÅ›my jÄ… przesunąć i nieco obrócić w stron¹ obiektów.Najpierw, po zaznaczeniuelementu kamery i wybraniu funkcji Items/[Tools] Move (t), wprowadzamy w polaokna numerycznego wartoÅ›ci: X= 10 cm, Y=15 cm, Z=  35 cm.Nast¹pnie, używajÄ…copcji Items/[Tools] Rotate (y), nakierowujemy kamer¹ na pierÅ›cieÅ„, wpisujemy w pole Hwartość 20, w P  25, a B zostawiamy bez zmian, jak pokazano na rysunku 4.30.i pierÅ›cionkaMusimy jeszcze ustawić pozycj¹ pierÅ›cienia, gdyż obecnie jest on nieco zatopionyw podÅ‚ożu.Zatem zaznaczmy, na przykÅ‚ad w widoku Schematic, obiekt  Pierscien: pier-scionek , podnieÅ›my go o 2.1 cm dzi¹ki funkcji Items/[Tools] Move (t) i obróćmy o 4stopnie w osi B, używajÄ…c Items/[Tools] Rotate (y) tak, aby jak najwi¹kszÄ… powierzchniÄ…dotykaÅ‚ podÅ‚oża  rysunek 4.31. 118 LightWave 3D 7.PodstawyRysunek 4.30.Ustawienie pozycjikameryRysunek 4.31.WÅ‚aÅ›ciweustawienie pierÅ›cienia,aby nie przechodziÅ‚przez podÅ‚ożePrzygotowanie mapy marmuru i nadanie jejPo ustawieniu elementów sceny możemy przejść do nadania wÅ‚aÅ›ciwych parametrówmateriaÅ‚om:  Air ,  Default ,  pierscionek i  tlo.Otwórzmy okno Surface Editora(Ctrl+F3) i zaznaczmy materiaÅ‚  tlo.Jego charakterystyka jest najmniej skomplikowana,ponieważ nadamy mu wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci marmuru.Zatem b¹dzie nam potrzebne zdj¹cie po-dobne do tego z rysunku 4.32. RozdziaÅ‚ 4.PierÅ›cieÅ„ 119Rysunek 4.32.Obraz symulujÄ…cypowierzchniÄ™marmuruZdj¹cie wczytujemy do kanaÅ‚u tekstur dla parametru Color.Wielokrotnie robiliÅ›my tojuż w poprzednim rozdziale, ale dla utrwalenia jeszcze raz dokÅ‚adnie opisz¹, jakie czyn-noÅ›ci należy wykonać.Najpierw klikamy przycisk z literÄ… T, co sprawi, że otworzy si¹ okno Texture Editora.Nast¹pnie dla funkcji Image wczytujemy obrazek Marmur.jpg i zmieniamy oÅ› rzutowa-nia tekstury z Z na Y.W zakÅ‚adce Scale ustalamy rozmiar obrazka na 1.6 m, 1 m i 1 m.OczywiÅ›cie, ze wzgl¹duna wybór osi rzutowania wymiar Y nie ma tutaj wi¹kszego znaczenia, natomiast X i Z sÄ…tak dobrane, aby zachować proporcje mapy o rozdzielczoÅ›ci 320×240.Można jeszcze wyÅ‚Ä…czyć opcj¹ Texture Antialiasing, aby obrazek nie byÅ‚ zbytnio roz-mazany.Ustawienia dla kanaÅ‚u tekstury widać na rysunku 4.33a.Po zaakceptowaniuzmian przyciskiem Use Texture można jeszcze zwi¹kszyć do 10% parametr Reflectiontak, aby marmur nieznacznie odbijaÅ‚ obiekty na nim leżące.Rysunek 4.33a.Okno Texture Editorai Surface Editoradla materiaÅ‚u marmurPo ustawieniu tÅ‚a podglÄ…du na Checkerboard i rozmiaru próbki na 10 cm obraz powinienwyglÄ…dać, jak na rysunku 4.33b. 120 LightWave 3D 7.PodstawyRysunek 4.33b.Okno Texture Editorai Surface Editoradla materiaÅ‚u marmurZmiana nazwy materiaÅ‚uNast¹pnie wybierzmy z listy materiaÅ‚  Air , który jest przydzielony wewn¹trznymÅ›ciankom diamentu.Przede wszystkim możemy zmienić jego nazw¹ na bardziej zrozu-miaÅ‚Ä…  używamy funkcji Rename, znajdujÄ…cej si¹ w prawym górnym rogu okna Sur-face Editora i w polu Name wpisujemy na przykÅ‚ad  rysunek 4.34.Rysunek 4.34.Zmiana nazwymateriaÅ‚uCharakterystyka materiałów przezroczystychA same parametry tego materiaÅ‚u ustawiamy wedÅ‚ug rysunku 4.35a.Wydaje mi si¹, żekomentarza wymaga jedynie bardzo maÅ‚a wartość opcji Diffuse.Otóż, szkÅ‚o, tak jaki metal, jest bardzo ciemnym materiaÅ‚em, ale równoczeÅ›nie jego przezroczystość jestduża, wi¹c pierwsza z cech schodzi niejako na drugi plan.Teraz ustawimy parametry dla materiaÅ‚u  Default , ale zanim to zrobimy, zmienimy jegonazw¹ w taki sam sposób, jak uczyniliÅ›my to przed chwilÄ…  na przykÅ‚ad na  diament.Parametry zewn¹trznej powÅ‚oki naszego diamentu nie różniÄ… si¹ od jego wn¹trza, pozajednym istotnym szczegółem  w polu opcji Refraction Index wpisujemy wartość wÅ‚aÅ›ciwÄ… RozdziaÅ‚ 4.PierÅ›cieÅ„ 121Rysunek 4.35a.Zawartość okienSurface Editoradla materiaÅ‚u diament wnetrzedla diamentu, czyli 2.417 (rysunek 4.35b).Ten współczynnik możemy odnalezć w tabelirefrakcji zamieszczonej w dodatku C.Rysunek 4.35b [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mikr.xlx.pl
  • Powered by MyScript