[ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ] .PodstawyRendering/Ray Trace Shadows wÅ‚Ä…cza Å›ledzenie promieni dla cieni, to znaczy gdyopcja jest wyÅ‚Ä…czona, w obliczeniach nie sÄ… brane pod uwag¹ cienie rzucane przezobiekty;Rendering/Ray Trace Reflection wÅ‚Ä…cza obliczanie odbić na powierzchni obiektów,których materiaÅ‚ ma niezerowy parametr Reflection;Rendering/Ray Trace Refraction wÅ‚Ä…cza liczenie zaÅ‚amania Å›wiatÅ‚a, któreprzechodzi przez obiekt o nast¹pujÄ…cych wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ciach materiaÅ‚u: niezerowyparametr Transparency i wi¹kszy od 1 Refractive Index;Rendering/Ray Trace Transparency wÅ‚Ä…cza Å›ledzenie promieni dla obiektów,których materiaÅ‚ ma niezerowy parametr Transparency;Rendering/Extra Ray Trace Optimalization optymalizuje proces wizualizacji,co ma wpÅ‚yw na skrócenie jego dÅ‚ugoÅ›ci;Rendering/Ray Recursion Limit okreÅ›la, jak dokÅ‚adne b¹dÄ… odbicia otoczenia naobiektach, których materiaÅ‚ ma parametr Reflection wi¹kszy od 0%.Z reguÅ‚y okazujesi¹, że standardowa wartość 16 jest troch¹ za duża i w wi¹kszoÅ›ci przypadków możnajÄ… zmniejszy do 10 (lub nawet jeszcze bardziej), co ma znaczny wpÅ‚yw na skrócenieczasu wizualizacji;Multithreading jest to opcja pozwalajÄ…ca posiadaczom komputerówdwuprocesorowych wykorzystać również drugi z procesorów do obliczeÅ„.Jeżeli mamy jeden procesor, powinna ona pozostać w pozycji domyÅ›lnej (1 Thread),natomiast przy każdej wi¹kszej liczbie procesorów warto na belce wybrać lini¹8 Threads;Data Overlay pozwala dodać w dole obrazka numer wizualizowanej klatkii krótkÄ… informacj¹ tekstowÄ….Na razie proponuj¹ ustawić wartoÅ›ci poszczególnych opcji, tak jak na rysunku 2.22 VIPER ma uproszczony kod generujÄ…cy (dzi¹ki temu jest szybki), wi¹c nie musimy wÅ‚Ä…-czać żadnej funkcji z grupy Ray Trace, bo i tak efekt nie b¹dzie widoczny w podglÄ…dzieVIPERA.Próbne wyliczenie scenyOkno Render Options możemy zamknąć, a aby wyliczyć danÄ… klatk¹ sceny, użyjemypolecenia Rendering/Render Current Frame (F9).Na ekranie powinno si¹ otworzyć oknoz rysunku 2.23a, natomiast gdy liczenie dobiegnie koÅ„ca, także okno z rysunku 2.23b.Pierwsze z nich w swojej górnej cz¹Å›ci informuje o podstawowych parametrach wizu-alizacji, a w dolnej wyÅ›wietla podglÄ…d, obrazujÄ…cy zaawansowanie procesu liczeniaklatki.Jeżeli chcemy zamknąć okno Render Status, to naciskamy przycisk Abort (Esc),ponieważ naciÅ›ni¹cie Continue (Enter) powoduje rozpocz¹cie obliczeÅ„ dla kolejnejklatki.Drugie z okien przedstawia obraz w jego naturalnej wielkoÅ›ci już po wizualizacjii za pomocÄ… menu File można go zapisać na dysk.RozdziaÅ‚ 2.Kubek 65Rysunek 2.23.Okna otwierajÄ…ce siÄ™w trakcie wizualizacji(a) i po niej (b)a)b)Korzystanie z VIPERA w edytorze materiałówZatem zamknijmy oba okna, gdyż chcieliÅ›my wykonać t¹ próbnÄ… wizualizacj¹ tylko poto, aby móc uruchomić VIPERA.W tym celu najpierw otwórzmy okno edytora materia-łów Surface Editor (Ctrl+F3) rysunek 2.24a.Nast¹pnie kliknijmy przycisk VIPER,który znajduje si¹ w menu każdej z zakÅ‚adek głównego okna programu w efekcieotwiera si¹ kolejne okno z zawartoÅ›ciÄ… do zÅ‚udzenia przypominajÄ…cÄ… przed chwilÄ… wyko-nanÄ… wizualizacj¹ sceny rysunek 2.24b.Jeżeli jednak zamiast kubka widzimy czarnetÅ‚o, to należy kliknąć któryÅ› z materiałów z listy Surface Editor albo przycisk Render.66 LightWave 3D 7.PodstawyRysunek 2.24a.Edytor materiałówRysunek 2.24b.PodglÄ…d scenyz VIPERAOkno VIPER ma kilka opcji, których znaczenie warto poznać:Preview Size rozmiar podglÄ…du w oknie; im wi¹kszy, tym zawartość jest wolniejodÅ›wieżana;Preview Options pozwala wybrać rodzaj podglÄ…du, tutaj opcja nie jest aktywna;RozdziaÅ‚ 2.Kubek 67Draft Mode wÅ‚Ä…czenie tej funkcji jeszcze bardziej przyspiesza podglÄ…d,ale jest on gorszej jakoÅ›ci;Render odÅ›wieża zawartość okna;Add Preset umożliwia dodanie materiaÅ‚u do biblioteki;Preview opcja sÅ‚uży do robienia podglÄ…du animacji.Wi¹c przekonajmy si¹ teraz, jak komfortowe może być nadawanie materiałów obiektomz wykorzystaniem ich podglÄ…du.Jednoczesna edycja dwóch materiałówZarówno materiaÅ‚ kubek , jak i kubek napis majÄ… te same wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci, jedynie drugiz nich różni si¹ od pierwszego napisem.Zatem w oknie Surface Editor kliknijmy nazw¹materiaÅ‚u kubek , a nast¹pnie, przytrzymujÄ…c Shift, powtórzmy to dla kubek napis w ten sposób b¹dziemy edytować dwa materiaÅ‚y równoczeÅ›nie
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmikr.xlx.pl
|