[ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ] .Bo¿e, zmi³uj siê nad ludem twoim, którym jako jedn¹ owc¹ rz¹dzisz! Psal.71 [1-3].Daj kró-lowi, któregoS przez rêce kap³ana twego postawi³, s¹dy twoje i sprawiedliwoSæ twoje synowijego.Niech lud twój s¹dzi w sprawiedliwoSci i ubogie twoje w rozs¹dku.Niech góry i pagór-ki, to jest rada i panowie jego, przyjmuj¹ ludkom twoim pokój.A obmySlaniu ich, aby nie-spokojni przeszkód nie czynili, ale w pos³uszeñstwie Swiêtym i poddañstwie ¿yj¹c, jako rów-ne pola Sciekaj¹c¹ siê wodê z gór twoich, urzêdów i prze³o¿eñstwa, przyjmowali.A w pobo¿-noSci rodzaj cnót Swiêtych chrzeScijañskich wypuszczali, dla których b³ogos³awi(sz) wszyt-kiemu królestwu i ono ku czci S.twojej d³ugo jeszcze zachowasz, wybawisz od z³ego i ws³a-wisz.Przez Pana naszego, Jezusa Chrystusa, który z tob¹ i z Duchem R.jeden Bóg króluje nawieki.Amen.67KAZANIE SIÓDMEO PRAWACH NIESPRAWIEDLIWYCH ABO O PI¥TEJCHOROBIE RZECZYPOSPOLITEJBiada tym, którzy stawi¹ prawa nieprawe, i pisz¹c niesprawiedliwoSæ pisz¹, aby ucisnêli ubo-gie na s¹dach i gwa³t czynili w sprawie pod³ych ludu mego.Isa.10 [1-2].De Mauricio iniquas leges condente.Jest i druga choroba królestw, dla której umieraæ i gin¹æ musz¹, a Pan Bóg je wykorzenia:prawa i statuty z³e a niesprawiedliwe, którymi ludzie, zw³aszcza ubodzy (bo panom i mo¿-nym rzadko prawa szkodz¹), uciSnieni do P[ana] Boga o pomstê wo³aj¹.Na które siê tu Pro-rok przegra¿a, gdy mówi: Biada tym, którzy prawa nieprawe i niesprawiedliwe stawi¹i pisz¹.O czym za pomoc¹ Bosk¹ mówi¹c, pokazem, jako prawa i statuty sprawiedliwe po-trzebne s¹ i po¿yteczne ka¿dej Rzeczyposp[olitej], a niesprawiedliwe jako s¹ szkodliwe, i któ-re s¹ takie w tym królestwie.Co jest prawo.Prawo jest, jako nauka ¿ycia i sznur spraw ludzkich, którym prostuj¹ postêpki swoje; jakomówi Mêdrzec: Mandat jest Swieca, i prawo jest Swiat³oSæ, a droga ¿ywota gromienie kar-noSci.Dwie rzeczy w sobie ma.Dwie rzeczy ma w sobie ka¿de prawo: drogê, któr¹ iSæ, jako Swieca w ciemnoSci ukazuje,a karanim, aby z niej nie ustêpowa³, grozi.Prawo przyrodzone.Jest napierwsze prawo, które Pan Bóg na sercach naszych palcem swoim napisa³, z którymsiê ka¿dy rozumny rodzi, i zowie siê przyrodzonym.O którym Aposto³ mówi: Rom.2 [14-15]. Narody, które zakonu nie maj¹ (to jest pisanego? Jako mieli ¯ydowie), z przyrodzeniato czyni¹, co zakonnego jest, i prawa takiego nie maj¹c, sami sobie s¹ prawem.I ukazuj¹uczynki prawne pisane na sercach swoich, gdy im sumnienie Swiadectwo daje, i mySli oskar-¿aj¹ce i broni¹ce siê.Napisano w zakonie: Nie cudzo³Ã³¿, Nie zabijaj, Nie kradni, Czci ojcai matkê - to wszytkie narody, pisma takiego nie maj¹c, czyni¹.A jeSli wystêpuj¹, samo na nieich sumnienie ¿a³uje i w sobie sami na mySli bolej¹.68Przyrodzone prawo wieczne jest i xrzód³o innych praw.To przyrodzone prawo jest wieczne i nieodmienne, i prawie Boskie, na którym siê inne wszyt-kie buduj¹ i z niego jako ze xrzód³a rzeki wychodz¹.Naruszone by³o prawo przyrodzone.To prawo grzechami, a zw³aszcza pierworodnym, i gruboSci¹, a niedba³oSci¹, a zdradami sza-tañskimi os³abi³o siê w ludziach i naruszy³o.Bo drudzy dobrego rozumu, który jest tego pra-wa pocz¹tkiem, odstêpuj¹c, grzechów, które rozum przyrodzony gani³, za grzech nie mieli.Jako nieczystoSci z wolnymi od ma³¿eñstwa osobami, abo po¿¹dania i przyzwolenia serdecz-nego na grzech i innych.Odnowione pisanim zakonnym prawo przyrodzone.Dlatego P[an] Bóg wznowi³ zakon ten przyrodzony i napisa³ go na onych tablicach i przezMoj¿esza rozszerzy³.Co jeszcze doskonalej w onym zakonie przez namilszego Syna swego,Pana i Boga naszego, uczyni³, który usty swymi prawo da³ wszytkim wiernym, które jestSwiec¹ dróg naszych i pochodni¹ spraw pobo¿noSci chrzeScijañskiej naszej.Psal.118 [105].Te prawa zowi¹ siê Boskie pisane, które nad inne wszytkie przodek maj¹ i nawiêtsze u naspowa¿enie.Prawa duchowne.Lecz s¹ jeszcze trzecie prawa, które ludzie duchowni stanowi¹, które koScielnymi zowiem,bez których ¿yæ by te¿ nam trudno.I mielibySmy oko³o wiary i zbawienia naszego wiele za-mieszania i w¹tpliwoSci, gdybySmy bez nich zostawali.Takie Pan Bóg przez kap³any i bisku-py swoje potrzebnie nam stawi, a zw³aszcza na koncyliach i na stanowieniach nawy¿szychbiskupów, Piotra S.potomków, na stolicy Apostolskiej siedz¹cych.Matt.22.Których my,wedle rozkazania Pana naszego, s³uchacieSmy winni pod zatraceniem dusz naszych, gdy¿ onrzek³: Matt 18 [17]. Kto KoScio³a nie s³ucha, niechaj bêdzie jako poganin niewierny.I doswoich pos³añców, którzy nigdy nie ustaj¹, rzek³: Luc.10 [16]. Kto was s³ucha, mnie s³u-chaPrawa królewskie i Swieckie.Ostatnie prawa s¹ królewskie i Rzeczyposp[olitej], które ludzie dla porz¹dku, sprawiedliwo-Sci i karnoSci stawi¹ na dobre poddanych swoich i na zatrzymanie pañstw swoich.O którychtu siê mówi na przestrogê, abyScie nie pisali praw z³ych, ale Swiête, dobre i sprawiedliwe.Królowie maj¹ moc prawa stanowiæ.A i¿ królowie i Rzeczposp[olite] maj¹ moc stanowiæ sobie prawa.Pismo samo Swiadczy, gdyPan Bóg abo M¹droSæ jego mówi: Prov.8 [15]. Przez miê królowie króluj¹ i zakonodawcesprawiedliwie skazuj¹.I to, co rzek³ Izajasz, to¿ utwierdza, gdy mówi: Biada tym, którzyniesprawiedliwe prawa stawi¹.A jeSli¿ takim biada, tedyæ tym, którzy dobre i sprawiedliweprawa stawi¹, jest b³ogos³awieñstwo.69Na pocz¹tku królowie sami prawem byli.Na pocz¹tku Swiata, póki w ludziech ostrzejszyi by³ rozum i pobo¿noSæ cnót wiêtsza, prawaby³o nie potrzeba.Sami królowie i panowie prawem swoich poddanych byli, i co oni rozka-zali, to byæ musia³o i za prawo siê poczyta³o.Lib.2.cont.Appionem.Przed Moj¿eszem,który pierwszy by³, jako Josephus powiada, co zakon ludziom napisa³, by³y królestwa, odNemrota poczête, asyryjskie i egiptskie, i inne, w których samo upodobanie królów wszytkimbez pisanego prawa rz¹dzi³o.Lepiej do królów prawo przysadzaæ.Jednak daleko lepiej do królów prawa przysadzaæ i jemi moc ich okreszaæ, dla pewniejszegorz¹dzenia i niedostatków ludzkiej do z³ego sk³onnoSci.Bo panowie nie zaw¿dy dobrzy i prêd-ko siê psuj¹, i w pychê, rozkoszy i niesprawiedliwoSæ upadaj¹
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmikr.xlx.pl
|