[ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ] . Po drugie, odmienny nacisk na dziaÅ‚ania tradycjonalne napotkamy w różnych epokach i w różnych krajach. Wielu autorów sÄ…dzi, że kierunek rozwoju spoÅ‚eczeÅ„stw to odchodzenie od tradycji i zwiÄ™kszanie roli myÅ›lenia i dziaÅ‚ania pozytywnegoº (Auguste Comte) czy racjonalnegoº (Max Weber). W myÅ›l takiej koncepcji, o ile spoÅ‚eczeÅ„stwo starożytne czy Å›redniowieczne, w którym rolÄ™ naczelnÄ… peÅ‚niÅ‚a religia, magia czy mit, przejawiaÅ‚o ogromnÄ… liczbÄ™ dziaÅ‚aÅ„ tradycjonalnych, rytualnych, o tyle w spoÅ‚eczeÅ„stwie zwanym nowoczesnym, zdominowanym ekonomikÄ…, biurokracjÄ…, przemysÅ‚em, naukÄ…, technikÄ…, wystÄ™puje stale rosnÄ…ca proporcja dziaÅ‚aÅ„ racjonalnych, jak to okreÅ›laÅ‚ Weber, dokonuje siÄ™ odczarowywanie Å›wiataº. Pozostawmy historykom weryfikacjÄ™ tej tezy historiozoficznej. Potoczna obserwacja pozwala natomiast stwierdzić, że w różnych współczesnych spoÅ‚eczeÅ„stwach czÄ™stość dziaÅ‚aÅ„ tradycjonalnych jest różna. Porównajmy na przykÅ‚ad pod tym wzglÄ™dem Å›wiat islamu z 44cywilizacjÄ… amerykaÅ„skÄ… czy w mniejszej skali HiszpaniÄ™ i SzwecjÄ™. MówiÄ…c przenoÅ›nie, atmosfera tradycjonalizmuº może różnić też regiony czy nawet poszczególne miasta w obrÄ™bie jednego kraju. Kioto jest pod tym wzglÄ™dem inne od Tokio, Uppsala od Sztokholmu, a Kraków od Warszawy. Jeżeli obracamy siÄ™ w ramach tej samej zbiorowoÅ›ci, jesteÅ›my przyzwyczajeni do tych samych tradycji czy rytuałów, czyli inaczej wiążemy z nimi te same znaczenia. DziÄ™ki temu możemy, podejmujÄ…c dziaÅ‚anie spoÅ‚eczne, stosunkowo pewnie przewidzieć, jak zareaguje partner. Kiedy katolik sÅ‚yszy w koÅ›ciele Przekażmy sobie znak pokoju!º, to może z dużym prawdopodobieÅ„stwem oczekiwać, że stojÄ…cy obok nieznajomy odpowie uÅ›ciskiem dÅ‚oni na jego gest. Kiedy wstajÄ™, sÅ‚yszÄ…c w auli uniwersyteckiej Mazurek DÄ…browskiego, to mogÄ™ być prawie pewny, że siedzÄ…cy obok profesorowie też wstanÄ…. Kiedy żoÅ‚nierz salutuje oficerowi, to może oczekiwać, że tamten też podniesie rÄ™kÄ™ do czapki. Gdy natomiast znajdziemy siÄ™ w zbiorowoÅ›ci odmiennej od naszej, gdzie przyjÄ™te znaczenia kulturowe dziaÅ‚aÅ„ tradycjonalnych czy rytualnych sÄ… różne, Å‚atwo o dezorientacjÄ™ i niepewność, przynajmniej dopóty, dopóki nie nauczymy siÄ™ naÅ›ladować tego, co czyniÄ… jej czÅ‚onkowie. Zwróćmy uwagÄ™, że takie naÅ›ladowanie rytuałów może samo nie być dziaÅ‚aniem tradycjonalnym, lecz caÅ‚kiem racjonalnym. Chodzi nam o to, aby siÄ™ nie wyróżniać, być akceptowanym przez innych, nie spotkać siÄ™ z potÄ™pieniem. Podejmujemy pewien rytuaÅ‚ jako formÄ™ kamuflażu. Ateista, który bierze Å›lub koÅ›cielny albo gdy znalazÅ‚ siÄ™ w koÅ›ciele, klÄ™ka podczas podniesienia i żegna siÄ™ znakiem krzyża albo dzieli siÄ™ opÅ‚atkiem podczas wigilii w Sejmie nie czyni tego automatycznie, nie wiąże z tym tego samego sensu co wierzÄ…cy katolik. Podobnie jak amerykaÅ„ski turysta zdejmujÄ…cy buty przed meczetem czy jedzÄ…cy paÅ‚eczkami w restauracji w Hong Kongu. Trzeba dÅ‚ugo żyć w obcej zbiorowoÅ›ci, aby rzeczywiÅ›cie zacząć żyć jej życiem, to znaczy miÄ™dzy innymi bezrefleksyjnie stosować siÄ™ do panujÄ…cych w niej tradycji i rytuałów. Jest jeszcze trzecia odmiana dziaÅ‚aÅ„ w typologii Webera. Nazywa je afek tywnymi lub emocjonalnymi. W tym przypadku podejmujemy dziaÅ‚anie nie po to, aby osiÄ…gnąć cel, ani nie dlatego, że inni tak postÄ™pujÄ…, ale dlatego, że czujemy przemożnÄ… potrzebÄ™ ekspresji pewnych stanów psychicznych, radoÅ›ci, gniewu, strachu itp. Jennifer Capriati skacze i taÅ„czy na korcie po zwyciÄ™stwie w mistrzostwach Australii, rozÅ‚adowujÄ…c napiÄ™cie kilkusetowej walki z Marti nÄ… Hingis. TÅ‚umy Niemców wiwatujÄ…, caÅ‚ujÄ… siÄ™, obejmujÄ… w euforii pod walÄ…cym siÄ™ murem berliÅ„skim. Kibice angielscy demolujÄ… sklepy i podpalajÄ… samochody po przegranej w Pucharze Europy. Arabowie pÅ‚aczÄ…, drÄ… szaty w rozpaczy i rzucajÄ… siÄ™ na trumnÄ™ podczas pogrzebu ofiar konfliktu w strefie Gazy. Pijany mąż krzyczy i bez powodu bije żonÄ™. Otello dusi w szaleÅ„stwie zazdroÅ›ci DesdemonÄ™
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmikr.xlx.pl
|