[ Pobierz całość w formacie PDF ] .O, dwakroć miła ręko! bo gdyś była tak twarda i surowa dla Joba (19, 21), dotykając go tylkotrochę silniej, to dla mnie jesteś o tyle przyjacielską i słodszą, o ile delikatniej, łaskawiej i529milej dotykasz mej duszy.Ty bowiem dajesz śmierć i życie i nikt nie zdoła uciec spod twejręki (Pwt 32, 39).Lecz ty, o boskie życie, nigdy nie zabijasz, jak tylko po to, by dać życie i nigdy nie ranisz, jaktylko po to, by uzdrowić! Gdy karzesz, lekko tylko dotykasz, a to już wystarczy, by zniszczyćświat; lecz gdy obdarzasz, dłużej zatrzymujesz rękę i dlatego twe dary i twoja słodycz sąbezgraniczne.Zraniłaś mnie, by uleczyć, o boska ręko! Wyniszczyłaś we mnie wszystko, comnie czyniło umarłą z braku życia Bożego, w którym teraz żyję! Uczyniłaś to przez[szczodrobliwość] twej niepojętej łaski, okazanej mi w tym czułym uderzeniu, przez któredotknęłaś mnie ―jasnością chwały i odbiciem twojej istoty‖ (Hbr l, 3); a jest nimJednorodzony Syn twój.I przez Niego, który stanowi z Tobą jedną istotę, ―dosięgaszwszystko od końca aż do końca‖ (Mdr 8, 1).I ten Jednorodzony Syn twój, o rękowszechmogąca Ojca, jest tym dotknięciem miłym, którym mię dotknęłaś i zraniłaś w mocytwego upalenia.17.I ty, o boskie dotknięcie, Słowo i Synu Boga, twoim delikatnym boskim bytem przenikaszna wskroś istotę mej duszy i dotykając jej delikatnie, pochłaniasz całą w siebie, w boskierozkosze i słodkości, o których nigdy ―nie słyszano w ziemi Chananejskiej, ani je widziano wTeman‖ (Ba 3, 22).O, bardzo i nieskończenie miłe dotknięcie Słowa, a dla mnie jeszczemilsze niż wtedy, gdy wstrząsnąwszy góry i pokruszywszy skały na górze Horeb, samymcieniem potęgi i mocy twojej idącej przed tobą dałoś się z rozkoszą i mocą odczuć prorokowiw lekkim tchnieniu wietrzyka (1 Krl 19, 11-12).O tchnienie łagodne! O, Słowo, Synu Boży,powiedz, jak możesz być tak słodkim i delikatnym tchnieniem, jak możesz dotykać tak mile iczule będąc tak straszny i potężny?O, błogosławiona dusza, której dotykasz tak mile i czule będąc tak straszny i potężny! Okażto światu; lecz nie mów tego światu, bo on nie zna i nie odczuje Twego podmuchudelikatnego i nie może Cię przyjąć ani widzieć (J 14, 17).Ci tylko, o Boże mój i życie moje,ujrzą i odczują Twe czułe dotknięcie, którzy oddaliwszy się od świata wyrobili w sobieczułość, gdyż wtedy czułość przyciąga czułość i tak (s.747) mogą Cię odczuć i radować sięTobą.Dotykasz ich tym czulej, że w wysubtelnionej, wykończonej i oczyszczonej substancjiich duszy, dalekiej od wszelkich stworzeń, od wszelkiego obrazu i dotknięcia ich, przebywaszsam ukryty mając w nich stałe mieszkanie.I przez to osłaniasz ich również ―osłoną obliczaTwego - którym jest Słowo - od zamieszek ludzkich‖ (Ps 30, 21).18.O, dwakroć zatem i wielokroć miłe dotknięcie, tym silniejsze i potężniejsze, im bardziejdelikatne! Siłą bowiem twej czułości wyniszczasz i oddalasz od duszy wszelkie innedotknięcia rzeczy stworzonych, a sobie ją przywłaszczasz i dla siebie wybierasz! A tak i miłyskutek i posmak w niej pozostawiasz, że wszelkie dotknięcie innych rzeczy, wyższych czyniższych, wydaje się jej szorstkie i ciężkie, a sam ich widok jest jej przykry, i zajmowanie sięnimi sprawia jej ból i wielkie udręczenie!19.Rzecz każda jest tym przestrzenniejsza i pojemniejsza, im bardziej jest delikatna; i tymwięcej jest rozlewana i udzielająca się, im jest delikatniejsza i czulsza.Słowo Przedwieczne,530które jest tym dotknięciem dotykającym duszę, jest nieskończenie subtelne i delikatne, duszazaś przez swą delikatność i całkowite oczyszczenie jest naczyniem przestrzennym ipojemnym.O, jak więc miłym jest dotknięcie, które tym pełniej i obficiej wnikasz w moją duszę, imjesteś subtelniejsze i im czystsza jest ma dusza.20.Należy również wiedzieć, że tym subtelniejsze i delikatniejsze jest dotknięcie i tym więcejprzyjemności i rozkoszy udziela, im samo czulsze jest i łagodniejsze.To boskie dotknięcie niema żadnego ciężaru ani materii, gdyż Słowo, które je zadaje, jest wolne od wszelkiejobjętości, formy, kształtu i przypadłości, które ścieśniają i ograniczają substancję.Tymsamym więc to dotknięcie, o którym tu mowa, będąc substancjalne, tj.będąc dotknięciemprzez samą substancję Bożą, jest niepojęte! O, czułe dotknięcie Słowa! Nie dotyka bowiemduszy nic innego, tylko twój najistotniejszy i najprostszy byt, który, jako byt nieskończony,nieskończenie jest delikatny i dlatego tak subtelnie, miłośnie, wzniosie i czule dotyka,Co dajesz przedsmak życia wieczystego!21.Chociaż jeszcze nie w pełnym stopniu, jednak rzeczywiście to dotknięcie Boże, o którymwyżej mówiliśmy daje pewien smak życia wiecznego.I nie jest to niewiarygodne, jeśli sięrozważy, że to (s.748) dotknięcie jest dotknięciem substancjalnym, tj
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmikr.xlx.pl
|