WÄ…tki

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.[281 a] Pokazuje ludziom, którzy godobrze pojmujÄ…, że jest ona zgodna z prawdziwÄ… wiarÄ… i że wymawiajÄ…cy formuÅ‚Ä™ jedyna wcielona natura SÅ‚owa" nie mówiÄ… przez to o jedynej naturze pochodzÄ…cejz dwóch natur, rozumiejÄ…c przez to, że dwa wystÄ™pujÄ…ce tu skÅ‚adniki ulegÅ‚y zmiesza-niu, lecz raczej chcÄ… powiedzieć, że jednorodzony Syn Ojca poÅ‚Ä…czyÅ‚ siÄ™ z ciaÅ‚emw unii hipostatycznej i że jest On i Bogiem, i CzÅ‚owiekiem, tak jak myÅ›laÅ‚ Teolog: A SÅ‚owo staÅ‚o siÄ™ ciaÅ‚em - powiada - i zamieszkaÅ‚o wÅ›ród nas"123.Po tych dÅ‚ugichwywodach przeprowadzonych we wÅ‚asnej obronie Eulogiusz stwierdza, że i CyrylmyÅ›li tak samo, zwÅ‚aszcza gdy mówi:  GdybyÅ›my powiedzieli o jedynej naturzeSÅ‚owa, po czym zamilklibyÅ›my nie dodawszy »wcielone«, gdybyÅ›my wiÄ™c o niejmówili tak, jakby wykluczajÄ…c w jakiÅ› sposób tajemnicÄ™ wcielenia, to zapewne takawypowiedz nie byÅ‚aby niewiarygodna i przekonaÅ‚aby heretyków, jeÅ›liby udawali, żezapytujÄ…, gdzie jest doskonaÅ‚ość w czÅ‚owieczeÅ„stwie i jak istniaÅ‚a ludzka substancja;a ponieważ doskonaÅ‚ość w czÅ‚owieczeÅ„stwie i wykazanie naszej substancji prowa-dzÄ… do wyrazu »wcielona«, niech przestanÄ… opierać siÄ™ na kiju trzcinowym"124.121WÅ‚aÅ›ciwie: sÅ‚uchacz (gr.akroates), to znaczy sÅ‚uchajÄ…cy tych słów, patrz Cod.1,przyp.1.122Domicjan - patrz Cod.65 [30a]; Eulogiusz zadedykowaÅ‚ mu traktat poÅ›wiÄ™cony dzieÅ‚uÅ›w.Leona zatytuÅ‚owanemu Tomos (Cod.225 [240a]).Efrem skierowaÅ‚ do niego list (Cod.228 przyp.29).123Ewangelia wedÅ‚ug Å›w.Jana 1,14.124Drugi list do Sukcensa, wyd.PG LXXXVII, kol.244A; ACO I 6, s.160,19-24. 147Tak wiÄ™c niniejsza formuÅ‚a wprowadziÅ‚a pojÄ™cie dwóch natur, które zÅ‚Ä…czyÅ‚aniepodzielnie, jak gÅ‚osi sarn Cyryl.Widać też, że czÄ™sto mówi on o jednej wcielo-nej naturze SÅ‚owa, lecz nie można by go przychwycić na tym, że mówi wprosto jednej naturze Chrystusa.Czymże może być natura ludzka, jeÅ›li nie ciaÅ‚emmajÄ…cym pojÄ™tnÄ… duszÄ™, jak mówi jeszcze w innych miejscach? StÄ…d też w Chrys-tusie zachowaÅ‚ siÄ™ każdy z obu elementów, które zeszÅ‚y siÄ™ w nierozdzielny zwiÄ…-zek.Jest wiÄ™c rzeczÄ… oczywistÄ…, wynikajÄ…cÄ… z tego, co powiedziano, że ludzie,mówiÄ…cy zgodnie z prawdziwÄ… wiarÄ…, mówiÄ…, jak Cyryl, o jedynej wcielonej natu-rze SÅ‚owa i nie majÄ… na wzglÄ™dzie innego celu, niż żeby ktokolwiek wykazaÅ‚ im, żetaka wÅ‚aÅ›nie formuÅ‚a prowadzi w rezultacie do pojÄ™cia dwóch natur caÅ‚kowicienierozdzielnych w naszym Panu - Chrystusie.Kiedy zatem Å›w.Cyryl powiada, żew tej formule przyjmuje siÄ™ zachowanie każdego z obu elementów poÅ‚Ä…czonychw niepodzielnym zwiÄ…zku, to jakiego innego celu można by tu upatrywać, jeÅ›li niegÅ‚oszenia i uznania, że w Chrystusie-Zbawicielu zachowujÄ… siÄ™ dwie natury i sÄ…nierozdzielne? Jeszcze jaÅ›niej mówi o tym Cyryl w drugim liÅ›cie do Sukcensa.WyjaÅ›nia w nim, jak rozumie formuÅ‚Ä™  jedyna wcielona natura SÅ‚owa", i powia-da, że Syn jest z natury i w rzeczywistoÅ›ci Synem, chociażby przez to, że przyjÄ…Å‚ciaÅ‚o, które nie pozostawaÅ‚o bez duszy, lecz posiadaÅ‚o duszÄ™ pojÄ™tnÄ…, jest czÅ‚owie-kiem zrodzonym z kobiety; z kolei dodaje [281 b], że dlatego nie bÄ™dzie rozdzielo-ny na dwie osoby, czy na dwóch synów; nadal pozostanie jeden.Mówi nadtoi o tym, dlaczego nie jest pozbawiony ciaÅ‚a i nie pozostaje poza ciaÅ‚em, dlaczegoma jako swoje wÅ‚asne (oczywiÅ›cie ciaÅ‚o) w nierozdzielnym zwiÄ…zku.W liÅ›cie do.125 i w wielu innych pismach znajduje siÄ™ te same nauki.Leczzwolennicy Sewera, którzy odrzucajÄ… uznanie różnicy zachodzÄ…cej miÄ™dzy obomaelementami po ich zjednoczeniu, od poczÄ…tku postÄ™pujÄ… zÅ‚oÅ›liwie i bezbożnie.ZestawiajÄ… terminy, które wyjaÅ›niajÄ… różnicÄ™ natur, nastÄ™pnie, jak gdyby je od-rzucali, wprowadzajÄ… formuÅ‚Ä™  jednej wcielonej natury SÅ‚owa".Prawdziwie wie-rzÄ…cy tak nie postÄ™puje [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mikr.xlx.pl
  • Powered by MyScript