[ Pobierz całość w formacie PDF ] .] w rozliczneregimenta odmieniało.Byli królowie, byli potym senatorowie i rozliczni stanowie, i urzędnicy, byli potym cesa-rze i często się odmieniali.Aż potym tak jako tam Jan święty pisze, iż wystąpiła była Bestia z ziemie o dwu rogach, przywłaszczając je so-bie jako Baranek.To już, co to za bestia była, albo jest, tam cztąc szerzej zrozumiesz.Tam Jan święty pisze, jakosię była ta bestia zbuntowała z smokiem i jako mówiła głosem jego, i jako sobie brała na pomoc onę drugą bestiąo siedmi głowach, to już tam i prostak mało się rozumu poradziwszy, co to jest, zrozumieć może [.]Tamże kładzie Duch Zwięty i liczbę lat zjawienia Bestiej tej 666.Kto to obliczy od tego pisania Jana świętego,tedy przypadnie rok 763.To, co się tam potym na ten czas stało za Pipinusa cesarza, kto chce pewniej wiedzieć,niech sobie historie czyta (k.BB3r-v.4v).Abowiem to już pewnie wiemy, iż to miasto rzymskie, które by mogło własniej być zwano sodomskie, zasiadłona siedmi górach, które właśnie możemy rozumieć siedmią głowami, jako je tu Apostoł wspomina.A iż je zo-wie być głowami bluznirskiemi, to już nie tajemno jest od początku świata, jaka złość, jaka swawola, jaka od-mienność rozlicznych bogów, kościołów, a jakie bluznierstwo tam się mnożyło aż do dzisiejszych czasów natych górach (k.105v).Aż gdy za czasu Fokasa cesarza było wielkie zaburzenie około rzymskiego a konstantynopolitańskiego kościoła,który z nich ma być zwierzchniejszy nad wszytkimi kościoły, toż tam dopirko Bonifacius papież chytrościami aprzewrotnościami swemi przywiódł cesarza onego, iż mu przysądził zwierzchność nad innymi kościoły i nadałgo wielkimi bogactwy, winszując sobie za tą zwierzchnością jego i za tym wzmożeniem jego posieść wszytekświat, tak jako o tym historie szyrzej powiadają (k.76v-77r).Dalej zasię tenże Baranek a ten opiekalnik nasz [.] obiecuje zasię pociechę wiernym swoim, iż im chce zasięzesłać wierne nauczyciele swoje ku pociesze ich w onym obłądzeniu ich.A acz je prześladować będą i drugiezabijać będą, przedsię on je ożywiać, to jest inne na to miejsce nastawować obiecuje, aby się nigdy od Niego nieobłądziły wierne owieczki Jego, aż do przyścia Jego (k.BB3r).Tak jako i o onym mężu świętym, o Janie Husie powiedali, co się polskim językiem gęsią wykłada, iż mówił,gdy ji tracić miano: Iż możecie mnie nędzną gęś do czasu zatracić, ale siła Aabędzi po mej śmierci nastanie, któ- 333 rzy jeszcze jaśniej będą rozszyrzać tę prawdę Pańską, a wy im nic nie będziecie śmieć uczynić.Jakoż potym itak się stało, siła łabędziów było nastało po tej niewinnej gęsi, gdyż ustawicznie nastawają, którzy krzyczą a wo-łają, jako łabędzie opowiedając a obwoływając tę prawdę Pańską (k.94r-v).Autor nie waha się nazywać wprost nauki Kościoła katolickiego nauką Bestii.Wszystko tosłuży propagandzie, która po odsłonięciu prawdy o Kościele rzymskim ma skłonić chrześcijańskiegoczytelnika do przyłączenia się do reformacji:Pan rozkazuje, abyś nikogo innego nie chwalił, jedno jednego Boga, a żadnemu innemu stworzeniu abyś chwałynie dawał, ani na ziemi, ani na niebie.Bestia zasię uczy, iż tobie lepiej, abyś ty chwalił Dominika, Franciszka,Benedykta, jemu kościoły budował, świeczki stawiał, obrazy malował, jego sobie na pomoc w każdej swej po-trzebie i wzywał, i używał.Pan rozkazuje, abyś jedno jeden Jemu dzień w tegodniu poświęcił.A bestia nastawiałdziwnych świąt z dziwnemi jubileuszy a z odpusty i z rozmaitemi bałwańskiemi obchody i procesjami, święcącognie, zioła, wody i inne dziwne wymysły.[.] Pan rozkazuje, aby każdy mieszkał w poczciwym małżeństwieswoim [.].Bestia powieda, iż lepiej, aby ksiądz był bez żony, a dla krewkości sobie chował niewiastę wolną(k.110v-111r).A jakoż to uciekać z miasta tego.Nic ci to inszego nie jest, iedno gdyż jaśnie a jawnie widzisz, że się wszytkisprawy jego, ustawy jego, dekreta i postanowienia wszytki jego nie zgadzają i owszem się sprzeciwiają wszyt-kim sprawam, postępkom, wolej i postanowieniu Pana twego, już je sobie miej za grzeszne, za złośliwe, a pra-wie za omierżone.Gdyż na cię Pismo Zwięte woła: Iż nie tylko człowiek, ale i Anioł z nieba, być co inszegopowiedał, nizli jest wola Pańska już mocno utwirdzona, opisana, postanowiona, uciekaj od niego a przeklinaj go.Abowiem wiele nas jest, którzyśmy już tej sfałszowanej prawdy doznali, już na nię głośno wołamy, już ją byćsprzeciwną na wszem prawdzie Bożej wyznawamy (k.149r-v).Obok idei antypapieskich i antykatolickich Rej zauważa w Ap zapowiedz nadejścia herety-ków, czyli fałszywych proroków.Według autora są nimi zwolennicy kształtującego się polskiegoarianizmu:Gwiazdami zawżdy Pismo Zwięte zwało wierne nauczyciele na ziemi.Ale tu Apostoł powiada, iż to nie byłaprawa gwiazda, ale jakoby pochodnia pałająca, a imię jej było piołyn.A onać to nieszlachetna pochodnia miałaupaść na tę nędzną ziemię, on Ariusz bezecny, który gorzkością swoją, którą zarażał Bóstwo Pana naszego,przyszedłszy na ten świat, zaplugawił a zaraził wszytki wzdroje i studnice płynące z szczyrej prawdy Pana na-szego, tak iż wiele ludzi musiało się zarazić i zemrzeć marnie, uniosłszy się a napiwszy się tej gorzkości jego.A tak tyć to grady, tyć to góry, tyć to mizerne pochodnie ustawicznie będą padać na ten nędzny świat z nieba, tojest z dopuszczenia Pańskiego.Ale my wierni, gdy się będziemy mocno dzierżyć onego ognia świętego nam odPana naszego z onego ołtarza Bóstwa Jego zrzuconego, nic nam ty grady ani ty góry, ani ty pochodnie uczynićnigdy nie będą mogły (k.74v).A tu by się też słusznie obaczyć mogli wszyscy ci, którzy odstąpiwszy prawdziwego zmysłu Pisma Zwiętego iodrzuciwszy wszytki profecje albo wykłady doktorów świętych, z Ducha świętego światu wszytkiemu ku naucea przestrodze zostawione, jęli się upornie kacerstwa Ariuszowego, przez Serweta, Gentilisa i inne wartogłowywznowionego [
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmikr.xlx.pl
|