[ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ] .Uaktywni si¹ kolejna opcja, SlidingFriction, która odpowiada za tarcie obiektu w ruchu.Wpisz 0,15.Rysunek 3.151.Część III f& Animacja 141Zajmij si¹ teraz ustawieniem parametrów podÅ‚ogi (czyli obiektu Box01).W tymprzypadku przypisz jedynie obiekty, które majÄ… wziąć udziaÅ‚ w kolizjach, natomiastpola siÅ‚ pomiÅ„.Aby to zrobić, należy kliknąć przycisk Assign Object Collisionsi wybrać obiekt Line01(pocisk).W polu Dynamics Controls wybierz opcj¹ This Object is Unyielding, co b¹dzie oznaczaÅ‚o, że obiekt pozostanie nieruchomy, ale mimoto b¹dzie braÅ‚ udziaÅ‚ w kolizjach.GdybyÅ› nie użyÅ‚ tej opcji, to przy uderzeniu poci-sku podÅ‚oga zacz¹Å‚aby spadać.W polu Material Editor Physical Properites za-znacz opcj¹ Override Material Bounce, po czym wartość parametru Bounce ustawna 0,15.Parametr ten odpowiada za to, z jakÄ… siÅ‚Ä… powinny odbijać si¹ obiekty.W polu Collision Test zaznacz opcj¹ Box, co znacznie przyspieszy obliczenia.Rysunek 3.152.Możesz już opuÅ›cić okno edycji obiektów i przystÄ…pić do ostatniego etapu.Wybierzpocisk i przeÅ‚Ä…cz si¹ do panelu Modify w bocznym menu.Z listy modyfikacji wybierz Lathe i wartość Segments ustaw na 12 (rysunek 3.153).Dzi¹ki temu pocisk b¹dzie dostatecznie okrÄ…gÅ‚y, a g¹stość siatki ulegnie redukcji.Tym samym czas oczekiwania na wykonanie obliczeÅ„ dynamiki ulegnie znacznemuskróceniu.Możesz teraz przeÅ‚Ä…czyć si¹ do panelu Utilites/Dynamics.W rolecie Timing&Simulation wartość Calc Intervals Per Frame ustaw na 18.Opcjata odpowiada za obliczenia wykonywane na jednej klatce animacji.MówiÄ…c wprost,jeżeli wprowadzisz wartość 18, program b¹dzie osiemnaÅ›cie razy sprawdzaÅ‚, czynie zaszÅ‚a jakaÅ› kolizja pomi¹dzy obiektami przypadajÄ…cymi na jednÄ… klatk¹ anima-cji.Jednak uwaga: wartość ta może okazać si¹ za maÅ‚a w naszym przypadku.Po-cisk może przecież przelecieć przez podÅ‚og¹, lub też jego cz¹Å›Ä‡ znajdzie si¹ podpodÅ‚ogÄ… i zacznie podskakiwać jak ryba na haczyku.142 3D Studio MAX.Matrix jak to zrobić?Rysunek 3.153.A to nie wyglÄ…daÅ‚oby dobrze.Tyle, że tego efektu nie da si¹ uniknąć, kiedy obiektprzestaje si¹ poruszać, bowiem już chwil¹ pózniej obiekt zaczyna si¹ zapadać.W tym momencie należy wykasować klucze animacyjne aż do koÅ„ca animacji.Nad roletÄ… Timing&Simulation znajduje si¹ pole o nazwie Solve.Należy odznaczyćopcj¹ Update Display W/ Solve.W rezultacie nie b¹dzie wiadomo, co si¹ dziejez obiektami w trakcie obliczeÅ„.Za to czas oczekiwania na wynik tych obliczeÅ„skróci si¹ znacznie.Rysunek 3.154.Część III f& Animacja 143Aby uruchomić maszyn¹ liczÄ…cÄ…, należy kliknąć przycisk Solve, a potem już tylkooczekiwać efektu.Jeżeli nie podoba Ci si¹ sposób, w jaki pocisk si¹ odbija, lub teżodlegÅ‚ość lotu wydaje Ci si¹ zbyt duża, obróć lekko pocisk lub zmieÅ„ nawet nie-znacznie jakiÅ› parametr i jeszcze raz poddaj scen¹ obliczeniom.Efekt b¹dzie zupeÅ‚-nie inny.Ale i to jeszcze nie wszystko.Trzeba przecież zrobić coÅ› z podÅ‚ogÄ….Przejdz zatemdo edytora materiałów i utwórz nowy materiaÅ‚ typu Matte/Shadow.Poszczególne wartoÅ›ci ustaw zgodnie z rysunkiem 3.155.Rysunek 3.155.Aby wprowadzić odbicia pocisku na podÅ‚odze w polu Reflection, kliknij przyciskMap i wybierz map¹ typu Raytrace.Gdy pojawi si¹ okno takie, jak widać to na rysunku 3.156., kliknij przycisk Optionsi zaznacz opcj¹ Antianalising Global (rysunek 3.157).144 3D Studio MAX.Matrix jak to zrobić?Rysunek 3.156.Rysunek 3.157.W celu usuni¹cia efektu Å›wiecenia podÅ‚ogi, w polu Background zaznacz próbk¹koloru (koniecznie czarnego).Rysunek 3.158.%7Å‚eby rozmyć odbicia, w rolecie Antianalising ustaw wartoÅ›ci tak, jak to przedstawiarysunek 3.159.Wskazane byÅ‚oby wprowadzenie Å›wiatÅ‚a w scenie z uaktywnionÄ… opcjÄ… Cast Shadows.OczywiÅ›cie należy dopasować kolor Å›wiatÅ‚a i umiejscowienie.Ja użyÅ‚emtrzech zródeÅ‚ Å›wiatÅ‚a dwa Å›wiatÅ‚a ustawione sÄ… po bokach, a jedno od spodu, codaje wrażenie odbicia Å›wiatÅ‚a od podÅ‚ogi.To ostatnie Å›wiatÅ‚o zastosowaÅ‚em z wyÅ‚Ä…-czonÄ… opcjÄ… rzucania cieni.Nie zapomnij o efekcie rozmycia, korzystajÄ…c w oknieRender Scene, w polu Antianalising, z opcji Filter Size.Część III f& Animacja 145Rysunek 3.159.Jeżeli nie wprowadzisz tego efektu, caÅ‚ość b¹dzie sprawiaÅ‚a wrażenie, jakby pociskzostaÅ‚ na siÅ‚¹ wmontowany w obraz.Po wyrenderowaniu sceny powinieneÅ› otrzymać efekt jak na rysunku 3.160.Rysunek 3.16O.GotowÄ… scen¹ można znalezć na pÅ‚ycie CD, w pliku o nazwie dynamics.UjÄ™cie siódmeTradycyjnie już, wczytaj scen¹ pocisk.max.Jako tÅ‚o, Background, niech posÅ‚użyplik o nazwie 0_00000.ifl, który znajdziesz na pÅ‚ycie CD, w katalogu filmyjpg/ujÄ™cie 7.W oknie Render Scene format uj¹cia w polu Ouput Size ustaw na70mm Panavision (Cine).W widoku Perspective wÅ‚Ä…cz opcj¹ Show Safe Frame.Utwórz kamer¹ typu Free w widoku Front, a nast¹pnie zmieÅ„ widok Perspective nawidok z nowo utworzonej kamery.Ekran Twojego monitora powinien teraz wyglÄ…daćmniej wi¹cej tak, jak na rysunku 3.161.146 3D Studio MAX.Matrix jak to zrobić?Rysunek 3.161.Zwielokrotnienie pociskówIlość pocisków należy zwi¹kszać z umiarem scena nie powinna wyglÄ…dać na pustÄ….Z drugiej strony, nie zapeÅ‚niaj podÅ‚ogi kilogramami oÅ‚owiu.Analogicznie jak poprzednio, utwórz pole siÅ‚ Gravity, aby pociski spadaÅ‚y w miar¹naturalnie.Pole siÅ‚ Gravity można znalezć w bocznym menu Create, w którym należywybrać Space Warps.Nast¹pnie z rozwijanej listy wybierz Particles&Dynamics, a nakoniec pole siÅ‚ Gravity
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmikr.xlx.pl
|