Wątki

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Do tego ćwiczenia możesz wykorzystać również inne figury geometryczne.· Pobudzanie siatkówki oka.Zamknij oczy (najlepiej w ciemnym pomieszczeniu) i delikatnie pocieraj lub uciskaj swoje powieki.To pobudzenie wywoła wrażenie błysków światła.Próbuj z nich utworzyć wzory mające konkretny kształt.· Fotografia w umyśle.Udawaj, że twój umysł jest aparatem fotograficznym.Popatrz szybko na swoje otoczenie, następnie zamknij oczy i spróbuj wyobrazić sobie scenę, którą “fotografowałeś", tak wyraźnie jak to możliwe.Gdy nabędziesz pewnego doświadczenia, staraj się szkicować szczegóły oglądanej sceny.· Czytanie z wyobrażaniem sobie.Kiedy czytasz, staraj się przetransformowywać dialogi występujące w książce w wizualne obrazy.Twórz swoje własne historie lub obrazy jako odpowiedniki słownych stwierdzeń.Przy większej praktyce ta metoda może pomóc w zapamiętywaniu nawet abstrakcyjnego materiału.· Wizualne ramy skojarzeniowe.Staraj się jak najczęściej wykorzystywać i wykonywać samemu diagramy, plany organizacyjne, wykresy i mapy.Zawierają one schematyczny obraz poszczególnych elementów i ich połączeń, dzięki czemu łatwiej możesz je sobie wyobrazić i zapamiętać.· Sny.Staraj się kontrolować twoje sny.Przed snem, zanim zaśniesz, gdy jesteś już w stanie relaksu, wypowiedz sobie w myślach, o czym chciałbyś śnić.Następnie powiedz sobie, że jak się obudzisz, to chcesz sen zrozumieć i zapamiętać go.ROZDZIAŁ IXPAMIĘTANIECo zyskasz, czytając ten rozdział· Dowiesz się, że kluczem do dobrej pamięci jest sprawneprzypominanie sobie.· Poznasz rodzaje pamięci.· Zrozumiesz, dlaczego masz kłopoty z przypominaniem sobie,· Dotrze do twojej świadomości, co najłatwiej odtworzyć z pamięci.· Poznasz efektywne techniki pamięciowe.· Z rozrzewnieniem będziesz przypominać sobie czasy, kiedy l zapominałeś.PAMIĘTANIEWystarczy, że zawodzą cię nerwy, po co ma cię jeszcze zawodzić pamięć.Opracowując tę książkę, najwięcej czasu poświęciłem zgłębianiu zagadnień związanych z pamięcią.Dlaczego? Przyczyn jest wiele.Wymienię najważniejsze z nich.1.Dążę do poprawienia własnej pamięci, gdyż zamierzam niejednego się jeszcze nauczyć, a do tego celu efektywna pamięć jest mi jak najbardziej potrzebna.2.Zapamiętywanie materiału zajmuje przeciętnemu uczniowi czy studentowi 70 do 90 proc.czasu poświęconego na naukę.Już ta jedna przyczyna jest chyba wystarczająca, aby pamięci poświęcić w tej książce sporo miejsca.Bez zapamiętywania nie tylko nie ma nauki, ale nawet szans na samodzielną egzystencję.Jak nasze ciało nie obejdzie się bez pożywienia, tak mózg potrzebuje informacji docierających poprzez słuch, wzrok i pozostałe zmysły.Dla właściwego gospodarowania tymi informacjami mózgowi potrzebna jest pamięć, którą rzecz jasna posiada.Czym zatem jest pamięć? Jest to proces magazynowania informacji.Ta uproszczona definicja pomija istotny fakt, że zjawisko pamiętania składa się z dwóch odrębnych procesów:— kodowania, czyli magazynowania informacji.— odtwarzania zakodowanego materiału, czyli przypominania sobie w późniejszym okresie.Większość z was uważa, że ma słabą pamięć, co utożsamia z niedoskonałą umiejętnością zapamiętywania.Jest to błędne mniemanie, ponieważ nasz mózg rejestruje wszystkie informacje (żaden radar mu w tym nie dorówna), a problem słabej pamięci sprowadza się do kłopotów z przypominaniem sobie.Okazuje się, że tę umiejętność można wyćwiczyć.Obiecuję ci, że rozwiniesz swoją pamięć, korzystając z praktycznych wskazówek zawartych w tym rozdziale i oczywiście w innych publikacjach poświęconych pamięci.RODZAJE PAMIĘCI· PAMIĘĆ IRONICZNAStanowi fotograficzną formę pamięci i trwa bardzo krótko — do jednej sekundy.Używasz jej na przykład przy grach komputerowych, gdy na ekranie przez chwilę pojawia się punkt i znika.· PAMIĘĆ KRÓTKOTERMINOWAJest to natychmiastowa pamięć do odbioru informacji wzrokowych i słuchowych i trwa kilka sekund.Na podstawie badań stwierdzono, że jej pojemność wynosi do siedmiu pozycji (dlatego numery telefoniczne nie mają więcej niż siedem cyfr).ZADANIE: Poniżej podano trzy różne numery telefonów.Postaraj sieje zapamiętać (najpierw doczytaj polecenie do końca!).Przeczytaj pierwszy numer, odwróć od niego wzrok na , ·{'.:·.pięć sekund i powtórz go z pamięci.Nie powinno ci to sprawić większych kłopotów.Następnie przeczytaj drugi numer, ale tym razem postaraj się przypomnieć go sobie po minucie (nie rób nic w tym kierunku, aby go zapamiętać).Jest mało prawdopodobne, abyś ten numer odtworzył bezbłędnie.W przypadku trzeciego numeru po przeczytaniu odwróć wzrok na minutę, ale w tym czasie powtarzaj go w myśli z zamiarem zapamiętania.Najprawdopodobniej odtworzysz go bezbłędnie, bo przez powtarzanie przesłałeś go z pamięci krótkoterminowej do długoterminowej.748-5241 362-7958 694-5312· PAMIĘĆ DŁUGOTERMINOWAStanowi podstawowy rodzaj pamięci używany w procesach uczenia się i studiowania.Informacje zawarte w pamięci długoterminowej są potencjalnie dla nas dostępne.Potencjalnie dlatego, że faktyczna dostępność zależy od metody zapamiętywania (uczenie przez wkuwanie oraz uczenie ze zrozumieniem).Na czym polega wkuwanie, niewątpliwie wiesz.Stanowi ono niestety podstawową formę uczenia się.Oczywiście, gdy masz do zapamiętania dużo historycznych dat, terminów medycznych czy definicji matematycznych, to zastosowanie metody wkuwania nie przynosi ci ujmy.Ten materiał do zapamiętania nie jest ze sobą powiązany.Technikę wkuwania musisz też stosować w czasie pierwszych lekcji czy wykładów z danego przedmiotu, gdy używana terminologia, a także każda informacja są autentycznie nowe.Po niedługim czasie przyswoisz podstawy wiedzy, a nowy, przybywający materiał będziesz zapamiętywać poprzez odnoszenie go do wiedzy, którą już masz.ZAPAMIĘTAJ: Zapamiętywanie jest efektywne, gdy je realizujesz przez odwoływanie się do wcześniej przyswojonego materiału.Zapamiętywanie ze zrozumieniem może nastąpić wtedy, gdy masz ramy dla nowo przyswojonych informacji w postaci treści już zapamiętanych — podobnych lub związanych z materiałem, który chcesz sobie przyswoić.Działa tu zasada asocjacji, czyli skojarzeń, która będzie omówiona w dalszej części tego rozdziału.DLACZEGO NIE PAMIĘTAMY· NEGATYWNE WYOBRAŻENIA O NAS SAMYCHZAPAMIĘTAJ: Pierwszym krokiem do poprawy twojej pamięci jest uwierzenie we własne zdolności do przypominania sobie.Jakże często mówimy: “Nie mam pamięci do nazwisk", “Zapamiętywanie cyfr sprawia mi kłopoty", “Ta przeklęta anatomia nigdy nie wejdzie mi do głowy".W ten sposób zachęcamy nasz umysł, żeby nawet nie próbował zapamiętać.Budujemy mu pewne usprawiedliwienie, by potem powiedzieć: “A nie mówiłem, że nie mam pamięci do.".Jeśli tak postępujesz, to prowadzisz dywersję w stosunku do samego siebie [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mikr.xlx.pl
  • Powered by MyScript