[ Pobierz całość w formacie PDF ] .Taka dobrowolna ignorancja nieuchronnie spotyka się zkarą.Hybris pociąga za sobą nemesis - niekiedy w sposób spektakula-rny, jak wtedy, kiedy człowiek zaślepiony (Makbet, Otello, Lear) wpadaw pułapkę, którą zastawiła na niego jego własna ambicja, \ądza posiada-72nia czy dra\liwa pró\ność.Czasami dzieje się to w sposób mniej oczywi-sty, jak w tych wypadkach, w których władza, dobrobyt i reputacja trwajądo końca, ale kosztem ciągle wzrastającej niewra\liwości na łaskę ioświecenie, coraz pełniejszej niezdolności do ucieczki, teraz lub wprzyszłości, z dusznego więzienia egotyzmu i odrębności.Jaka głębokamo\e być duchowa ignoracja - owa kara, która spotyka takich ludzi -pokazuje zachowanie kardynała Richelieu na ło\u śmierci.Kapłan, którymu towarzyszył, usilnie nakłaniał tego wielkiego mę\a, by przygotowałswą duszę do tej wielkiej próby i wybaczył wszystkim swym wrogom. Nigdy nie miałem wrogów", odparł kardynał ze spokojem i szczerościąwłaściwą ignoracji, którą długie lata intryg, skąpstwa i ambicji uczyniłyrównie absolutną, jak posiadana przezeń władza polityczna, ustępującatylko tej, jaką miało państwo".Tak jak Napoleon, choć nieco inaczej, czuł moc nieba", poniewa\ nie chciał odczuwać miłosierdzia, a zatemodmawiał te\ poznania całej- prawdy o swej duszy lub czymkolwiekinnym.Tu, na Ziemi, miłość do Boga jest lepsza od poznania Boga, natomiast rze-czy ni\sze lepiej jest poznać, ni\ je kochać.Poznając je, w pewien sposóbpodnosimy je do naszej inteligencji, natomiast kochając je, zni\amy się donich i mo\emy zacząć im słu\yć, jak skąpiec swemu złotu.Zw.Tomasz z Akwinu(parafraza)Uwaga ta na pierwszy rzut oka jest, jak się zdaje, nie do pogodzenia zesłowami, które ją poprzedzają.Ale w rzeczywistości św.Tomasz rozró\-nia jedynie' ró\ne rodzaje form miłości i poznania.Lepiej jest kochać ipoznawać Boga, ni\ jedynie wiedzieć coś o Bogu, nie kochając go, wiedzętę zresztą czerpiąc z lektury jakiegoś teologicznego traktatu.Natomiastzłoto nigdy nie powinno być poznawane w akcie miłości,- czy raczejlubie\ności, jaką otacza je skąpiec, lecz ju\ to abstrakcyjnie, tak jakpoznaje je uczony badacz, ju\ to przez bezinteresowną miłość i poznanie,które zwraca doń artysta-metaloplastyk, czy te\ koneser, który kocha ipoznaje dzieło złotnika nie z powodu jego wartości materialnej, ani zchęci posiadania go, lecz po prostu dlatego, \e jest piękne.To samo doty-czy tak\e wszystkich stworzonych rzeczy, \ywych istot i umysłów.ylejest kochać i poznawać je, kierując się egocentrycznym przywiązaniem ichciwością; nieco lepiej jest poznać je w sposób naukowy, pozbawionynamiętności; najlepiej jednak gdy abstrakcyjne poznanie pozbawionechciwości uzupełnić prawdziwie bezinteresowną miłością i poznaniem,związanymi z estetycznym zachwytem lub miłosierdziem, czy te\ ichpołączeniem.Z samej prawdy czynimy bo\ka; albowiem prawda pozbawiona miłosier-dzia nie jest Bogiem, lecz jego wyobra\eniem i bo\kiem, którego nie musi-my ani kochać, ani czcić.PascalPrzez pewnego rodzaju filologiczny przypadek (który przypuszczalnienie jest \adnym przypadkiem, lecz jedną z subtelniej szych form wyrazu73głęboko zakorzenionej w człowieku woli ignorancji i duchowej ciemnoty)słowo miłosierdzie" [charity] stało się w nowoczesnej angielszczyznie "synonimem jałmu\ny" i niemal nigdy nie jest u\ywane w swym pierwo-tnym znaczeniu najwy\szej i najbardziej boskiej formy miłości.Dziękitemu zubo\eniu naszego, nawet w najlepszych czasach bardzo nieade-kwatnego, słownika terminów odnoszących się do \ycia duszy i ducha,słowo miłość" musiało wziąć na siebie dodatkowy cię\ar. Bóg jest mi-łością" - powtarzamy bezmyślnie i stwierdzamy, \e musimy blizniegokochać jak siebie samego", ale, niestety, termin miłość" odnosi się dowszystkiego, począwszy od tego, co się dzieje, kiedy na ekranie kinadochodzi do ekstatycznego zbli\enia jakiejś pary kochanków, a skończy-wszy na tym, co się dzieje, kiedy John Woolman czy Peter Clever troszcząsię o murzyńskich niewolników, poniewa\ ci tak\e są świątynią Duchaśw
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmikr.xlx.pl
|