[ Pobierz całość w formacie PDF ] .Działania na rzecz wsparcia pokoju z wojskowego punktu widzenia,przyjmują dwie zasadnicze formy tj.operacji utrzymania pokoju oraz operacjiwymuszania pokoju.Zarówno jedne jak i drugie różnią się od wojny tym, że są złożonymidziałaniami, w których nie ma wskazanego przeciwnika.Działania militarne są bez wyjątku częścią szerszej strategii, zmierzającejdo osiągnięcia celów politycznych.Stałe lub długoterminowe rozwiązaniekonfliktu możliwe jest jedynie na szczeblu politycznym.Rola działańmilitarnych polega na stworzeniu i stałym utrzymywaniu bezpiecznego176środowiska działań, w którym różnego rodzaju organizacje, znajdą warunki dorozwiązywania zasadniczych przyczyn wybuchu konfliktu.Podział działań na głębokie, bliskie (w styczności), tyłowe równieżobowiązuje w działaniach na rzecz wsparcia pokoju.Tłumaczy się to tym, żew środowisku, w którym działa duża ilość różnego rodzaju organizacji, podziałtaki, jasno określa ramy działania, koordynuje oraz synchronizuje wysiłkiw ogólnym planie operacji.Działania głębokie na szczeblu operacyjnym wskazują i uzasadniająpowód interwencji.Obejmują działania zmierzające do rozwiązania problemówpolitycznych oraz organizowania akcji pomocy humanitarnej.Na szczeblu taktycznym umożliwiają, bądz wymuszają rozpoczęcienegocjacji oraz dalsze ich prowadzenie.Na wszystkich szczeblach działaniagłębokie polegają na rozpoznaniu i wyodrębnieniu walczących ugrupowań orazoddziaływaniu na międzynarodową opinię publiczną.Zarówno w jednym, jaki w drugim przypadku, powinny być prowadzone z dużym wyprzedzeniem.Działania bliskie obejmują kontrolę zdarzeń zachodzących w rejoniedziałania oraz natychmiastową reakcję na nie.Polegają na stosowaniuodpowiednich metod oraz podejmowaniu działań, umożliwiających rozwijaniewspółpracy i osiągnięcie porozumienia.Działania tyłowe dotyczą ochrony i osłony działań własnych sił, ichutrzymania i zabezpieczenia.Dużą rolę spełnia tu państwo oraz media, któreinformują opinię publiczną państwa zaangażowanego w danej operacjipokojowej.Ochrona wojsk zależy od skali i poziomu zagrożeń oraz stratponoszonych w trakcie realizacji zadań.2.2.3.1.Operacje utrzymania pokojuOperacje utrzymania pokoju są prowadzone w ramach VI rozdziału KartyNZ, za zgodą wszystkich stron konfliktu.Ich celem jest nadzorowanie oraz177ułatwianie wprowadzania porozumień pokojowych.Polegają głównie narozdzieleniu zwaśnionych stron, zapobieganiu wrogim działaniom orazinicjowaniu dialogu między walczącymi stronami.Siły pokojowe działająw wyznaczonym rejonie, w którym społeczeństwo, jak i walczące ugrupowania,są nawzajem wymieszane.Stwarza to trudność w wyznaczeniui przeprowadzeniu dzielącej te strony granicy.W pierwszym etapie, działania sił pokojowych polegają na zmuszaniustron konfliktu do zaprzestania działań o charakterze wojennym.Kolejnymkrokiem jest zainicjowanie dialogu między nimi.Ogromną uwagę przywiązujesię do uzyskania aprobaty ze strony lokalnej ludności.W tym celu wojsko orazorganizacje pozarządowe wspierają społeczeństwo, koncentrując się na ochroniewojsk własnych oraz organizacji rządowych i lokalnej ludności.Do charakterystycznych cech tego rodzaju operacji można zaliczyć:- wspieranie społeczeństwa lub wybranych grup społecznych;- czasowe przejęcie władzy oraz odbudowa lokalnych władz cywilnych;- działanie w konfliktach wewnątrzpaństwowych i międzypaństwowych;- zaangażowanie różnych sił, włączając w to ONZ oraz organizacje cywilneprowadzące pomoc humanitarną i finansową;- dynamiczny charakter przejawiający się w tym, że zarówno mandat, jaki związane z nim zadania mogą ulegać zmianie;- trudne do zdefiniowania walczące ugrupowania, prowadzące działanianieregularne w bardzo różnorodnych warunkach i formie;Siły pokojowe w okresie przemian tzw.pomoc w okresie przejściaang.Transition Assistance, realizuje szeroki zakres zadań:a.Zadania obserwacyjne obejmujące:- obserwowanie linii przerwania ognia i linii demarkacyjnych(zatwierdzonych przez walczące strony);- potwierdzanie wycofywania się wojsk z rejonu konfliktu;178- monitorowanie zdarzeń w rejonie konfliktu (sygnałów informujących owzroście napięcia lub prowadzeniu przygotowań do rozpoczęciakonfliktu);- współpracę lub wspieranie organizacji pozarządowych w kontrolowaniuprzestrzegania praw człowieka oraz nadzorowaniu przeprowadzanychwyborów;- inspekcjonowanie rejonów i obiektów, w związku z kontroląprzestrzegania i realizowania postanowień, zawartych w porozumieniachmiędzy stronami konfliktu (jednostki wojskowe, magazyny broni itp.);b
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmikr.xlx.pl
|